Technologie achter de voorruit

Auto’s worden steeds geavanceerder. Veel technieken werken met behulp van sensoren, camera’s en andere hulpmiddelen achter de voorruit. Maar welke technieken vind je daar? Carglass® zet ze op een rijtje.

Regensensor

Als de auto uitgerust is met een regensensor, vind je deze altijd achter de voorruit. De sensor bevindt zich doorgaans in het kunststofframe van de achteruitkijkspiegel.

De regensensor merkt of er regen valt en hoeveel. Dit gebeurt aan de hand van infraroodlicht en een fotocel. De sensor straalt infraroodlicht uit en dit licht wordt weerkaatst door de druppels op de voorruit. Hoe harder het regent, hoe minder licht de fotocelwaarneemt. De sensor kan op basis hiervan beslissen met welke frequentie de voorruit gewist moet worden.

Wist je dat de regensensor extra aandacht nodig heeft als de voorruit vervangen wordt? Er zit een siliconenschijfje tussen de regensensor en de ruit dat in zijn geheel vervangen moet worden. Na vervanging is het noodzakelijk om te testen of de regensensor nog naar behoren werkt.

Mercedes E350 rain sensor
Regensensor

Lichtsensor

De lichtsensor kan op diverse plekken zitten. Bij sommige auto’s zit de lichtsensor achter de voorruit, maar hij kan ook op andere plekken in de auto zitten.

De lichtsensor wordt ook wel LDR genoemd (light dependent resistor), een elektrische sensor die de lichtintensiteit meet. Gaat het schemeren of is het donker buiten, dan geeft deze sensor het signaal door dat de lampen aan moeten.

light-rain-sensor
Licht- en regensensor gecombineerd

 

Ontwasemingssensor

De ontwasemingssensor zit ook achter de voorruit en meet of de voorruit beslagen is of niet. De ontwasemingssensor controleert de vochtigheid. Zodra het risico bestaat dat de voorruit of zijruiten aandampen, wordt er automatisch frisse lucht aangevoerd en wordt de luchtverspreiding aangepast. Zo voorkomt het systeem dat de ruiten aandampen en dat komt de veiligheid ten goede.

Camera

In Nederland rijden momenteel zo’n 875.000 auto’s rond met een camera achter de voorruit (peildatum 1 januari 2019). Zo’n 36% van de nieuw verkochte auto’s heeft inmiddels een camera achter de voorruit. De camera achter de voorruit assisteert de bestuurder tijdens het autorijden. Denk aan rijbaanassistentie, verkeersbordherkenning en objectherkenning. Steeds vaker krijgen auto’s al 2 of meer camera’s. Een stereo-camera, bestaande uit twee camera-sensoren, maakt het namelijk mogelijk om diepte te zien en een trifocal camera, bestaande uit drie camera-sensoren, kan zowel een breed beeld op korte afstand als een smal beeld recht vooruit in de verte creëren.

Momenteel zijn er ook al auto’s uitgerust met aanvullende camera’s in de spiegels en aan de achterzijde die gezamenlijk een 360 graden beeld kunnen vormen. Dat betekent dat alle camera’s samen een volledige blik rondom de auto hebben.

Wist je dat de camera die een rol speelt bij rijbaanassistentie en het actieve remhulpsysteem opnieuw gekalibreerd moet worden als de voorruit vervangen wordt? Een kleine afwijking in de kalibratie kan namelijk grote gevolgen hebben voor de werking van de ADAS-camera.

Hier kun je zien wat er kan gebeuren als de ADAS-camera niet goed werkt >>

New-Mini-camera
Camera achter de voorruit

 

 

 

 

 

Lidar

Sommige auto’s zijn uitgerust met een lidar-systeem. Dit is een systeem dat werkt op basis van laserpulsen. Een eenvoudige versie van Lidar vind je als City Emergency Brake op bepaalde Volkswagen Up! modellen. Het ondersteunt daar een noodstopsysteem dat ontworpen is om de bestuurder te helpen aanrijdingen te vermijden. Het  werkt bij een snelheid tussen de 5-30 km per uur en kan tot 10 meter voor de auto kijken.

Lidar (omcirkelde deel)
Lidar (omcirkelde deel)

Voorruitverwarming

In de achterruit zie je de verwarmingsdraden meteen zitten, maar in de voorruit zijn ze een stuk lastiger te zien. Vraag je je nu af waarom je in de achterruit zo opvallend de lijnen ziet lopen, terwijl het technisch gezien mooier en subtieler kan? Dat heeft te maken met het soort glas en uiteindelijk de kosten. De voorruit bestaat uit twee lagen glas en de verwarming zit tussen de twee lagen in, de achterruit is enkelglas. De verwarmingsdraden liggen daar op het glas, aan de binnenkant van het glas kun je de verwarmingsdraden dan ook voelen.
Wist je dat er een nieuwe technologie is die gebruik maakt van een zilverfolie die tussen de lagen van de voorruit ligt? Hierdoor wordt de voorruit als geheel verwarmd. Dit maakt de ruit mooier, maar het is een stuk duurder.

Hier kun je zien wat er kan gebeuren als de ADAS-camera niet goed werkt >>