Review: Volkswagen ID.3 1st Edition Max

Het zal vrijwel niemand zijn ontgaan: Volkswagen heeft de volledig elektrische ID.3 gelanceerd. Dit is het nieuwste model van de fabrikant uit Wolfsburg die volledig CO2 neutraal wordt geproduceerd. Tijd voor een nadere inspectie door middel van een proefrit in de ID.3 1st Max die voor ons klaarstaat in Eindhoven.

volkswagen-id-3-carglass-review-proefrit

Uiterlijk

Wat direct in het oog springt is de “motorkap” op de neus. De naad bevindt zich een flink stuk boven het nieuwe VW logo en de klep verlengt de voorruit optisch door een zwarte band aan de bovenzijde. Er zijn twee flinke ruitenwisserbladen gemonteerd die vrijwel de volledige voorruit schoonhouden. Verder vallen de futuristisch ogende 20” velgen, het stippenpatroon in de bumper en bestickering op de achterflanken, en de flinke spoiler aan de bovenzijde van de achterruit op. Op dit model zijn de autoruiten in de achterporieren en de achterruit voorzien van privacyglas.

De binnenzijde oogt verzorgd, functioneel maar tegelijk ook wat sober. Wel is een vertrouwd element uit de GTE lijn toegevoegd; de blauwe ledverlichting die is verwerkt in portieren en dashboard. Opvallend is verder de bediening van de automaat die aan het digitale display boven het stuur is bevestigd. Dit kennen we van de BMW i3. Hierdoor ontbreekt de vertrouwde knop op de middenconsole, wat even wennen is tijdens het rijden.

Comfort van de ID.3

Als je instapt in de ID.3 valt op dat de stoelen op het eerste gezicht prima aanvoelen. Voor personen met een lengte van 2m is het verlengbare zitvlak een uitkomst. Ook de massagefunctie in de stoelen is voor langere ritten een pre. Wat wel meteen opvalt is dat de gebruikte materialen in de deurpanelen erg hard zijn. Als je wat langer bent en je arm wilt laten rusten op de raamstijl dan voelt dit minder comfortabel aan. Door de verlengde wielbasis van het nieuwe onderstel is de binnenruimte in vergelijking met de Golf een stuk ruimer. De kofferbak is in vergelijking met de Golf ook prima in orde.

Rijeigenschappen

De ID.3 rijdt uitstekend. Door het compacte formaat en een accupakket in het nieuwe onderstel is de wegligging erg goed. De elektromotor accelereert stevig als je een GTE gewend bent, maar is geen partij voor de doorsnee Tesla. De 58kWh motor heeft een actieradius van een dikke 400km. Hij accelereert in iets meer dan 7 seconden naar 100km/u en heeft een topsnelheid van 160km/u. Tijdens het rijden valt het op dat het lastig is om de voorzijde van de neus van de auto in te schatten. Dit komt door de zwarte band op de motorkap.

ADAS Rijhulpsystemen

Deze ID.3 1st bevat diverse rijhulpsystemen ofwel ADAS. Door Volkswagen worden deze systemen IQ.DRIVE genoemd. De Max uitvoering wordt standaard geleverd met park assist, verkeersbordherkenning, active emergency braking, adaptive cruise controle, lane assist, vermoeidheidsherkenning en side assist. In ons artikel ‘Top-7 ADAS systemen en de functies ervan’ is meer te lezen over wat elk systeem inhoudt. Hiervoor zijn diverse sensoren, zoals parkeersensoren, een radar achter de gril en een enkelvoudige camera achter de voorruit gemonteerd.

De dodehoeksensor “Side Assist” werkt prima met een fel oplichtend lampje aan de binnenzijde van de spiegelkap. Ook de combinatie van adaptive cruise control en lane assist zorgen ervoor dat we ontspannen door het stadsverkeer van Eindhoven navigeren. We kunnen het niet laten om even kort met de handen van het stuur te gaan, waarbij we de “Play and Pause” pedalen met rust laten.

Wat ook een hele prettige verrassing is, is het Augmented Reality Head-up Display. Haarscherp wordt de meest relevante informatie zoals bijvoorbeeld snelheid, maximum snelheid en navigatie-instructies op de voorruit geprojecteerd. Je hoeft hierdoor je ogen nauwelijks nog af te wenden van de weg wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

review-volkswagen-id3

De Volkswagen ID.3 is een waardige opvolger van de e-Golf

We hebben met veel plezier kennisgemaakt met de ID.3. Het is een uitstekend rijdende auto die een waardige opvolger is van de e-Golf. Of we na de legendarische Kever en Golf nu met het derde verkoopkanon van Volkswagen te maken hebben is lastig te voorspellen. Hiervoor is de prijs-kwaliteit verhouding mogelijk nog niet scherp genoeg. Wel zet Volkswagen met het MEB-platform van de ID.3 een belangrijke stap richting elektrificatie, wat volgens insiders inmiddels ook heeft geleid tot interesse van andere Europese autobouwers.

‘Volkswagen en/of Volkswagen ID.3 zijn of kunnen geregistreerde merken zijn van de Volkswagen groep. Deze website promoot de dienstverlening van Carglass® en is niet gelieerd aan, gesponsord door of goedgekeurd door Volkswagen.’