Procurement: 5 vragen om te stellen aan je schadehersteller over ADAS

Automobilisten overschatten rijhulpsystemen, dat concludeerde de American Automobile Association vorig jaar uit eigen onderzoek. Het is dus van groot belang dat na een schadeherstel alle systemen nog even goed werken als daarvoor. Zeker als het gaat om de ADAS-camera achter de voorruit. Dit instrument speelt een cruciale rol bij autonoom afremmen, het maken van noodstops en rijstrookassistentie. Maar hoe weet je als verzekeraar of leasemaatschappij zeker dat de hersteller waarmee je werkt de “juiste” kwaliteit levert? En wat is de “juiste” kwaliteit? We zetten een aantal vragen op een rij die je kunt stellen aan je schadeherstellers.

Belang kalibratie ADAS-camera na ruitreparatie

Voordat we ingaan op de vragen, is het goed om het belang van ADAS-camera’s voor zowel voorruitvervanging als sterreparatie te bespreken. Maar weinig verzekeraars en leasemaatschappijen zijn zich er namelijk al van bewust dat de aanwezigheid van een ADAS-camera achter de voorruit de nodige invloed heeft op ruitreparaties. Zo mag volgens diverse fabrieksvoorschriften een sterretje dat binnen het zicht van de camera valt niet meer gerepareerd worden. In dat geval moet de gehele voorruit vervangen worden. Na vervanging is het volgens diezelfde fabrieksvoorschriften noodzakelijk om de camera opnieuw te kalibreren. Een kleine afwijking in de positie van de camera kan namelijk al gevolgen hebben voor de werking van de hulpsystemen.

Vraag 1: hoe stel je als schadehersteller vast dat de auto beschikt over een ADAS-camera die na vervanging van de voorruit gekalibreerd moet worden?

Bij het maken van een herstelafspraak behoort visuele inspectie van de ruit vaak niet tot de mogelijkheden. In dat geval moet op basis van alleen een kenteken kunnen worden vastgesteld of er een ADAS-camera aanwezig is. De aanwezigheid hiervan vraagt namelijk een ander reparatieproces dan een voorruit zonder ADAS-camera. Het is van belang dat de hersteller op dat moment de juiste informatie kan achterhalen. Echter is die informatie niet eenvoudig toegankelijk; het vergt geavanceerde datakoppelingen waarover niet iedere hersteller beschikt

Tip, ga als verzekeraar of leasemaatschappij ook zelf na of er gekalibreerd dient te worden. Alleen dan kun je namelijk controleren of de noodzakelijke kalibratie ook daadwerkelijk is uitgevoerd.

Vraag 2: hoe borg je als schadehersteller dat de kwaliteit van de vervangingsruit minimaal gelijkwaardig is aan de originele ruit?

Het is van belang dat vervangingsruiten van minimaal dezelfde kwaliteit zijn als de OEM-ruit zodat de kalibratie succesvol kan worden uitgevoerd en de ADAS-camera goed blijft functioneren. Sommige fabrikanten van autoruiten kampen met kwaliteitsproblemen bij de productie van ADAS-ruiten. Specifieke problemen spitsen zich toe op de camera-houder die op de ruit is verlijmd en de optische vervorming van het glas van de ruit vlak voor camera. Het is van belang dat de hersteller werkt met gerenommeerde fabrikanten bij de inkoop van vervangingsruiten en controleert of de ruiten voldoen aan de OEM-specificaties.

Vraag 3: hoe zorgt de schadehersteller ervoor dat de montage van de vervangingsruit en de camerakalibratie conform fabrieksinstructies wordt uitgevoerd?

Toegang tot relevante instructies van autofabrikanten kan in de praktijk lastig zijn. Herstellers zullen moeten zorgen dat alle monteurs toegang hebben tot brondata van de fabrikanten. Ook zal door middel van opleiding en training gewaarborgd moeten zijn dat deze instructies worden nageleefd. De mate waarin de hersteller hiertoe in staat is geeft aan hoe risico’s worden beheerst en de kans op aansprakelijkheid kan worden geminimaliseerd.

Vraag 4: hoe toont de hersteller achteraf het succes van de camerakalibratie aan?

Om aan te tonen dat een ADAS-camera succesvol is gekalibreerd, moeten in het reparatiedossier bewijzen opgenomen worden. Het gaat hier om bewijs van een succesvolle kalibratie van de ADAS, maar ook om bewijs waaruit blijkt dat de kalibratie geen foutmelding in andere systemen heeft veroorzaakt. Een bewijs dat het kalibratiesysteem gekalibreerd is, moet aan de klant overhandigd worden en in een dossier van de schadehersteller worden opgeslagen.

Vraag 5: welk proces wordt gevolgd indien de camerakalibratie na vervanging van de voorruit niet succesvol kan worden afgerond?

Alle zorgvuldigheid ten spijt kan het voorkomen dat na een voorruitvervanging de ADAS-camera niet meteen succesvol kan worden gekalibreerd. Op zo’n moment is het van belang dat de veiligheid van de automobilist voorop staat. Vraag de schadehersteller dan ook hoe hij ervoor zorgt dat de berijder wordt geïnformeerd over het disfunctioneren van de rijhulpsystemen. En bespreek ook welke procedures worden gevolgd om de ADAS-camera alsnog succesvol gekalibreerd te krijgen.

Lees meer over hoe Carglass® de ADAS-camera opnieuw kalibreert >>

5 vragen over ADAS voor schadehersteller