Procurement: 4 vragen om te stellen aan je schadehersteller

Weet jij als verzekeraar of leasemaatschappij hoe de schadeherstellers werken waar je mee samenwerkt? Volgens ons is het iets dat je zou moeten weten. Alleen dan kun je goed beoordelen of ze de door jou vereiste kwaliteit leveren, of jouw klant een goede ervaring zal hebben en of de auto na reparatie weer even veilig is als wanneer de auto de fabriek uitrolt. Maar hoe krijg je hier inzicht in? We zetten een aantal vragen op een rij die je kunt stellen.

Drie belangrijke onderwerpen

Volgens ons zijn er drie redenen om te willen weten hoe je schadehersteller werkt, namelijk ter bevordering van:

  • de geleverde kwaliteit
  • de veiligheid van de auto
  • de garantie op het werk

Vraag 1: welke standaard hanteer je als het gaat om kwaliteit?

Je kunt volgens diverse standaarden werken bijvoorbeeld een industriestandaard of OEM-standaard. De eerste vraag die je aan de schadehersteller zou moeten stellen is op welke manier hij werkt en hoe zich dat verhoudt tot de gangbare standaarden. Niet voor elke reparatie zijn er standaarden bepaald, maar het is goed om voor elke reparatie na te gaan of ze er zijn en wat de inhoud van de standaard is. Een standaard gaat vaak over minimale eisen waar een reparatie aan moet voldoen. Sommige herstellers, waaronder Carglass®, werken met standaarden die strenger zijn dan de gangbare standaarden.

Vraag 2: hoe is het reparatieproces vastgelegd?

Is vastgelegd welk gereedschap en welke producten gebruikt worden voor alle type reparaties? In het geval van autoruitreparaties kun je denken aan vragen als:

  • is vastgelegd welke kit gebruikt wordt?
  • is vastgelegd welke tools gebruikt worden?
  • is vastgelegd welke kwaliteit vervangingsonderdelen worden gebruikt?
  • is vastgelegd hoe het reparatieproces eruit ziet? Wordt er volgens een gestandaardiseerde methode gewerkt?

Vraag 3: hoe bereid je je voor op nieuwe technologische ontwikkelingen?

De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Hoe zorgt een schadehersteller ervoor op de hoogte te blijven van relevante technologische ontwikkelingen, zonder daarbij teveel afhankelijk te zijn van een leverancier. Hoe zorg je dat monteurs bijblijven en altijd toegang hebben tot actuele technische databronnen? Welke opleiding volgen de monteurs, wanneer en hoe vaak? Hoe wordt getoetst of de monteur de juiste kennis heeft?

Vraag 4: welke garantie geef je op het werk?

Deze vraag spreekt bijna voor zich, maar toch is het goed om hierbij stil te staan. Veel schadeherstellers hebben hun garantievoorwaarden zwart op wit vastgelegd.

Wees extra kritisch bij nieuwe ontwikkelingen

Nieuwe technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Volgens ons is het dan helemaal noodzakelijk om als verzekeraar of leasemaatschappij het gesprek aan te gaan met schadeherstellers. Denk aan een nieuwe technologie als ADAS. Hoe kun je de berijder garanderen dat alle rijhulpsystemen na reparatie nog even goed werken als op het moment van afleveren van de auto? De American Automobile Association concludeerde vorig jaar uit eigen onderzoek dat automobilisten in de US soms de rijhulpsystemen overschatten en daardoor niet altijd meer zelf goed opletten. Na reparatie moet de berijder er dus op kunnen vertrouwen dat alle systemen nog even goed werken.

Wil je weten hoe je schadehersteller omgaat met nieuwe technieken zoals ADAS? Stel deze 5 vragen >>

Kopie-van-ADAS-(2)