Vacature

Werken bij Carglass? Bekijk al onze vacatures!

Onze klanten beoordelen onze service met 4.6/5 (gebaseerd op 23,132 beoordelingen)

Niet alleen transparant naar buiten maar ook naar binnen

Nicole

Terwijl Willem Mes (65) afzwaait als Directeur Operations na 14 jaar aan het roer te hebben gestaan, staat Nicole Hoebink (47) te trappelen om het stokje van hem over te nemen. Waar Mes zich geconfronteerd zag met een krimpende markt, betere wegen en nieuwe weersomstandigheden, voorziet Hoebink veel veranderingen op het gebied van technologie en innovatie. Tijd voor een blik terug en vooruit dus.

Maar eerst, een Directeur Operations wat doet die nou eigenlijk? Willem: “Je moet het zo zien, alles wat er nodig is om klanten te helpen, valt onder ons. Dat gaat van de mensen die de telefoon aannemen, tot het materiaal dat gebruikt wordt voor een reparatie, de koffie die de klant drinkt in een filiaal, tot de roosters van de monteurs. Er valt dus heel veel onder.”

Korte lijntjes

Intussen heeft Carglass® 59 filialen door heel Nederland. Die filialen zijn weer onderverdeeld in clusters die gemanaged worden door clustermanagers. Zij vallen op hun beurt direct onder de Directeur Operations. Dat was eerst wel anders. “We hadden veel meer ‘bazen’, meer managementlagen. Die hebben we eruit gehaald. In feite zit er nu tussen een monteur op de werkvloer en mij nog maar één managementlaag”, vertelt Mes. Hoe kort die lijntjes zijn, blijkt wel uit de berichten die Willem wekelijks ontvangt van de mensen op de werkvloer. “Dit weekend nog. We hadden een reclamecampagne lopen tijdens de Formule 1. Ik kreeg een mailtje van een hoofdmonteur uit Maastricht om even te vertellen hoe trots hij was dat hij zijn werkgever tijdens de F1 in beeld zag. Dat is toch mooi. Dat mensen zo begaan zijn met hun bedrijf.”

Verbinding

Volgens zowel Hoebink als Mes is dat de kracht van een bedrijf als Carglass®. Nicole: “Verbinding houden met je mensen is de sleutel tot succes. Niet alleen voor draagvlak maar vooral omdat ze over gouden informatie bezitten. Ze weten veel meer dan wij alleen kunnen bedenken en zo kun je als team veel mooiere resultaten neerzetten. Onze input moet juist komen van de mensen die dagelijks in contact staan met onze klanten.” Ze vervolgt: “Dat Carglass® een mensgericht bedrijf is, merkte ik al toen ik hier solliciteerde. In de gesprekken ging het niet om de resultaten die ik in vorige functies had behaald, maar juist om wie ik als mens ben en wat ik belangrijk vind als leider. Dat is niet alleen hier in Nederland maar ook in de internationale organisatie. Dat zit er zo diep in, heel mooi.”

Willem knikt instemmend. “We doen ook heel bewust veel aan interne communicatie. We moeten zorgen dat we medewerkers meenemen in beslissingen. Dan pas krijg je draagvlak. Een simpel voorbeeld is mijn wekelijkse nieuwsbrief. Ik typ iedere dinsdag een mail waarin ik beschrijf wat er die week is gebeurd, wat er aan komt en hoe het gaat met het bedrijf. Ik heb heus niet de illusie dat iedereen die nieuwsbrief trouw leest, maar mensen die iets willen weten, kunnen zo op de hoogte blijven. Ik ben ook niet heel strikt met cijfers en resultaten. Die deel ik gewoon. Natuurlijk kun je niet alles zeggen maar ik ben wel transparant.”

Uitdaging

Momenteel zit de organisatie in een stroomversnelling. Waar de afgelopen jaren de markt kromp door betere wegen, minder extreem weer en Corona, lijkt hij nu weer aan te trekken. Voor Nicole een mooie uitdaging. Maar dat is niet de enige uitdaging die Carglass® op het moment wacht. “De arbeidsmarkt is een uitdaging. We hebben last van schaarste in personeel over de hele wereld, in alle bedrijfstakken. Hoe gaan we nog beter laten zien dat we een fantastische werkgever zijn waardoor we mensen binnenhalen en behouden? Daar ligt een hele mooie kans.” Willem vult aan: “Onze monteurs doen fysiek best zwaar werk. Als je kijkt naar autoruiten, die worden steeds groter en daardoor ook steeds zwaarder. Hoe zorg je dan dat mensen die ouder worden toch duurzaam inzetbaar blijven? Dat is onze verantwoordelijkheid als werkgever. En dan is er nog de praktische kant, want zonder mensen kunnen we niet groeien en dat is wat je als bedrijf toch altijd wilt.”

Digitalisering

Voor de directe toekomst ligt de uitdaging ook in digitalisering. Processen vereenvoudigen, die klant nog beter digitaal bedienen zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen. En hoe dan verder?

“Je moet steeds kijken naar nieuwe technieken en technologie en hoe je deze kunt toepassen op jouw organisatie. Denk aan artificial intelligence en auto’s die steeds slimmer worden. De kunst is dat we technologie zó inzetten dat we nog persoonlijker en efficiënter kunnen zijn. Dat helpt ons de beste service te leveren voor iedereen, op elk moment. Die ontwikkelingen gaan ontzettend snel en wij als organisatie volgen die op de voet. Dat we onze mensen hierin meenemen en opleiden is daarbij natuurlijk cruciaal. En dat is een prachtige uitdaging”, glundert Nicole.

 

Terug naar 'De Mensen van Carglass®'

Categorieën Carglass Cultuur