De toekomst van Carglass® en de rol van Artificial Intelligence

De rol van digitalisering en artificial intelligence in een servicegerichte organisatie.

Als Carglass® lopen wij graag voorop. Dat betekent dat wij als organisatie investeren in research en technologie. Dat geldt voor alle technologie rondom de autoruit en Klein autoschadeherstel, maar dat gaat ook over digitalisering en inzet van artificiële intelligentie.

Hoe helpt technologie onze service verbeteren?

De ontwikkelingen van de afgelopen jaren

Een digitale ontwikkeling begint altijd bij een voordeel voor de klant. Autoruitschade is vervelend en wij willen dat de klant er zo min mogelijk last van heeft. Dat betekent dat snelheid en gemak centraal staan in het klantproces.

In de wacht hangen aan de telefoon is niet meer van deze tijd. Daarom hebben wij enkele jaren terug de website grondig aangepakt om het mogelijk te maken dat onze klanten op ieder apparaat binnen enkele minuten een afspraak kunnen maken.

Voor onze nieuwe service Kleine autoschade hebben we de klantreis zelfs helemaal gedigitaliseerd. Je vraagt vanuit je luie stoel een offerte aan voor Klein autoschadeherstel. Dat is niet alleen een stuk makkelijker, maar ook een stuk transparanter dan de traditionele schadebeoordeling.

Ten slotte hebben we veel processen aan de achterkant aangepakt in samenwerking met onze partners. Op die manier is de afhandeling van de administratieve processen vereenvoudigd. De intensieve samenwerking met verzekeraars zorgt voor minimaal papierwerk voor de klant zelf, wat bijdraagt aan een hoge klanttevredenheidscore (gemeten in NPS) voor zowel Carglass® als de verzekeringsmaatschappij.

Samen verder digitaal

Ruitschade is al vervelend genoeg zonder dat de klant met verschillende partijen moet schakelen om het op te lossen. De schademelding moet eenvoudig en efficiënt verlopen, ongeacht via welk kanaal deze binnenkomt. Hoe beter wij samenwerken met verzekeraars en leasemaatschappijen, hoe minder het voorkomt dat de klant onnodig heen en weer wordt gestuurd tussen deze partijen. Carglass® ziet digitalisering dan ook als een enorme kans om verder te bouwen aan dit partnerschap.

Daarnaast gaan we verder met artificial intelligence om het selecteren van de juiste ruit eenvoudiger te maken. Daarmee voorkomen we onnodige vragen aan de klant. Mocht de klant dan toch nog vragen hebben, dan zullen in de toekomst wellicht de meeste zaken opgelost worden door de virtuele assistent van Carglass®. Allemaal zaken waar we nu in investeren, zodat we ook in de toekomst voorop blijven lopen.