Veilig de weg op – Carglass® helpt u met goede voornemens voor 2017!

2017! Een nieuw jaar om opnieuw aan goede voornemens te beginnen. Voor sommige houdt dit in: meer sporten, gezonder eten, met plezier naar het werk gaan, meer tijd doorbrengen met het gezin, stoppen met roken en ga zo maar door.

Wij van Carglass® doen ook aan goede voornemens: dit jaar is dat onder andere dat we u graag bewust maken van rijgedrag dat een risico voor u en/of uw medeweggebruikers kan vormen. Maakt u zich ook wel eens schuldig aan onderstaande ergenissen in het verkeer? Ga in 2017 veilig de weg op en vul uw lijst met goede voornemens aan.

Bumperkleven

Een van de gevaarlijkste en grootste ergenissen in het verkeer is bumperkleven. Vooral op de snelweg kan dit ernstige gevolgen hebben. Soms is bumperkleven helaas onvermijdelijk. Bijvoorbeeld als een automobilist voor u plotseling invoegt, waardoor u onvoldoende afstand kunt bewaren. Wanneer uw voorligger plotseling hard moet remmen en u rijdt te dicht op uw voorganger, heeft u mogelijk onvoldoende tijd om te reageren. Voordat u het door heeft, heeft u een botsing met de auto voor u. Wees dus altijd bewust van uw snelheid, uw snelheid bepaalt namelijk de lengte van uw remweg. Hieronder ziet u hoeveel afstand u minimaal moet houden bij welke snelheid.

Remweg afstand berekenen bij bepaalde snelheid

Te hard rijden – voorkom slachtoffers

Veel bestuurders rijden vaak een paar kilometer te hard. Meestal onbewust, bijvoorbeeld wanneer u met het verkeer meerijdt. Maar soms rijden we ook bewust (veel) te hard. Stress of haast is dan vaak de oorzaak. Deze snelheidsovertredingen lijken onschuldig, maar bij ongeveer één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt een te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Dat komt door de enorme krachten die het lichaam van een voetganger of fietser te verduren krijgt bij een aanrijding met een voertuig. Een aanrijding met 30 km per uur is voor een voetganger vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping van een flat. Zo’n aanrijding kost één op de tien voetgangers het leven. Bij 50 km per uur is de klap vergelijkbaar met een val van de derde verdieping. Vijf van de tien voetgangers overleven dit niet. Bij een aanrijding met een snelheid van 80 km per uur overlijdt zelfs 90%. Percentages waar de meeste bestuurders zich niet bewust van zijn. Houd u dus aan uw snelheidslimiet.

Geen knipperlicht gebruiken

U vergeet zelf vast ook wel eens uw knipperlicht aan te zetten. Vaak gebeurt dit bij het afslaan, op een rotonde of wanneer u wilt parkeren. Voor u lijkt het vast niet zo’n probleem, maar voor uw medeweggebruikers kan het tot veel irritaties leiden. Zo is het voor uw achterligger vervelend als u plots remt, zonder aan te geven waar u heen gaat. Ook op een rotonde is het vervelend, als iemand de rotonde wil betreden en op u wacht, terwijl u de rotonde al eerder verlaat. Probeer hier vanaf 2017 zorgvuldiger mee om te gaan en uw knipperlichten te gebruiken waar nodig – zo helpt u uw medeweggebruikers.

Geen gordel dragen

“Voor zo’n klein stukje rijden is mijn gordel niet nodig”: een gedachte die veel mensen wel eens hebben gehad. Toch is ook dat kleine stukje een risico. Een ongeluk zit helaas vaak in een klein hoekje en kan dus ook in die vijf minuten gebeuren. Wanneer u hard moet remmen of u komt in een botsing terecht, neemt het risico tot letsel stevig toe op het moment dat u geen gordel draagt. Een passagier of bestuurder mag alleen in een rijdende auto zitten als hij of zij vast zit in een goedgekeurde gordel. Wanneer de bestuurder of passagier wordt betrapt op het niet dragen van een gordel, zal er een boete worden uitgeschreven. Voorkom het onnodig geld uitgeven en het onnodig risico lopen. Neem de kleine moeite om de gordel vast te klikken.

Benieuwd naar de impact van een crash met en zonder gordel? Na het bekijken van onderstaande video draagt u voortaan altijd een gordel.

Rijden terwijl u slaperig bent

Wist u dat slaperig of vermoeid achter het stuur zitten net zo gevaarlijk is als met drank op achter het stuur zitten? Vermoeide bestuurders kunnen dezelfde symptomen hebben als bestuurders met alcohol op: verminderde aandacht, verlies van concentratie en vertraagde reactiesnelheid.

Ben u vermoeid voordat u de auto in stapt? Voor korte afstanden kan een energiedrankje of een kop koffie voldoende zijn. Wanneer u een langere afstand moet rijden, wordt aangeraden om vijftien minuten te slapen. Afgeraden wordt om langer dan vijftien minuten te slapen, omdat de bestuurder dan in diepe slaap kan raken en dan helemaal niet meer in staat is om te rijden. Ga bij uzelf na voordat u de auto instapt of u fit genoeg bent om te rijden. Zo niet, laat iemand anders rijden, of neem maatregelen waardoor u weer fit raakt.

Onnodig links rijden

Continu links rijden is verleidelijk, omdat u dan niet steeds van baan hoeft te wisselen wanneer u wilt inhalen. Echter, het is een grote ergernis van andere weggebruikers en de boetes voor deze overtreding zijn hoog. Zorg ervoor dat u zoveel mogelijk rechts houdt, wanneer hier ruimte voor is. Het onnodig links rijden leidt vaak tot onderstaande ergenis in het verkeer, namelijk rechts inhalen.

Rechts inhalen

We kennen het allemaal, die onnodige links rijder die niet naar rechts wil gaan. Hierdoor voelt u zich misschien gedwongen om rechts in te halen, of soms kan het gewoon niet anders. Rechts inhalen is gevaarlijk en verboden, ook als een andere bestuurder onnodig links blijft rijden. Een uitzondering op de regel:  bij een blokmarkering mag u wel rechts inhalen – bijvoorbeeld tijdens het invoegen op de snelweg.

Houd het hoofd koel, wacht  geduldig tot de onnodig links rijder een baan naar rechts opschuift en geef desnoods een seintje met uw verlichting. Ook hier geldt dat bumperkleven niet de optie is om uw voorganger een baan op te laten schuiven.

tunnel-cars-RCS

Voorkom bovengenoemde ergenissen in het verkeer en help mee aan het verminderen van het aantal (dodelijke) slachtoffers in 2017.