Truck platooning

Als jij over de snelweg rijdt, is achter een vrachtwagen blijven hangen wel het laatste wat je wilt. Of nog erger: tussen twee vrachtwagens op de rechterrijstrook zitten, en niet kunnen inhalen. Toch is er iets te zeggen voor twee vrachtwagens die dicht op elkaar rijden. Het kan namelijk maar net de toekomst worden: meerdere vrachtwagens achter elkaar die op dezelfde snelweg langs stad en land scheuren. Het is beter voor het milieu, veiliger ‘en goedkoper. En het heet truck platooning.

Dat kan met twee trucks, maar ook met meer. Bron: bbc.co.uk
Dat kan met twee trucks, maar ook met meer. Bron: bbc.co.uk

Wat is truck platooning?

Met (2) ‘truck platooning’ rijden twee trucks coöperatief op korte afstand van elkaar en rijden automatisch. De chauffeur in de eerste truck is de ‘echte’ bestuurder: hij geeft gas, remt en stuurt.
De chauffeur in de tweede vrachtwagen heeft geen rijtaken meer, omdat naast het gas geven en remmen, ook het sturen automatisch gaat. Beide voertuigen communiceren onderling met elkaar via draadloze communicatie. Het voorliggende voertuig vertelt wat de achterligger moet doen. Dit is beter voor het milieu, omdat door dit rijden meer brandstof wordt bespaard: op korte termijn zullen zelfs brandstofbesparingen van 10% mogelijk worden. En wordt de uitstoot van C02 natuurlijk ook minder.

truck platooning op de maasvlakte
Bron: peloton-tech.com

Platooning op de Rotterdamse Maasvlakte

Plan is om 2-Truck Platooning te gaan testen op de Rotterdamse Maasvlakte. Het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Belgische Ministerie van Mobiliteit zijn erg te spreken over dit fenomeen. De doelstelling is geautomatiseerd 2-Truck Platooning vóór 2020 op de openbare weg mogelijk te maken.