Tesla krijgt wereldwijd toestemming voor deels zelfsturende auto

De autowereld is dicht bij een revolutionaire doorbraak, namelijk de zelfrijdende auto. Al een aantal jaren is bekend dat verschillende autofabrikanten, waaronder Tesla, BMW en Audi, maar ook internetgigant Google, druk bezig zijn om rond 2020 de eerste zelfrijdende auto’s op de markt te brengen. Zeker was dus al dat deze auto’s er aan zaten te komen. De vraag was alleen wanneer, en wie brengt het eerste model op de markt?

Begin dit jaar gaf de CEO van Tesla, Elon Musk, op een conferentie in Detroit aan dat hij verwacht de eerste te zijn die een volledig zelfrijdende auto op de markt brengt. Met een bumperklevende BMW, Audi en Google, lijkt Elon Musk toch gelijk te krijgen.

Autofabrikant Tesla heeft op 23 oktober 2015 namelijk toestemming gekregen om zijn autopilot-software wereldwijd uit te rollen, zo liet Elon Musk via Twitter weten. Tesla kan dus in alle landen, met uitzondering van Japan, aan de slag met de software. Bestuurders van de Tesla Model S kunnen straks dus deels zelfsturend rijden.

Twitterbericht Elon Musk zelfrijdende auto
Twitterbericht Elon Musk over toestemming Autopilot Tesla wereldwijd

Automobilisten kunnen hun Tesla met deze nieuwe software deels zelfsturend maken. Onderhand is software-update 7.0 al uit in de VS. Het is nu afwachten wanneer toestemming gegeven wordt de software ook in Europa beschikbaar te stellen. Ondertussen zit Tesla niet stil, want Elon Musk heeft laten weten dat de volgende softwareversie onderweg is.

Bij de perspresentatie was Musk voorzichtig en waarschuwde dat de software een bètaversie is en dat het de auto niet volledige zelfrijdend maakt. Automobilisten moeten voorzichtig zijn. De bestuurder moet nog steeds zelf de handen aan het stuur houden en blijft zelf aansprakelijk voor het rijgedrag. De nieuwe software is momenteel bedoeld om autorijden minder stress- en risicovol voor de bestuurder te maken.

Wat kan deze nieuwe software?

In de software-update zitten een aantal nieuwe functies, waarvan de opvallendste de ‘autosteer’ functie is. Deze functie zorgt ervoor dat de auto recht in één baan blijft rijden en niet te dicht op voorgangers rijdt. Bumperkleven met een Tesla is dus (gelukkig) verleden tijd.
Een andere handige functie is het zelf laten inparkeren van de auto. Wanneer je in de bebouwde kom rijdt, verschijnt er automatisch een P in beeld als de auto een lege parkeerplek ziet. Vervolgens kun je de auto zelf laten inparkeren. Ideaal bijvoorbeeld als je een hekel hebt aan fileparkeren.

Daarnaast kan de Tesla met deze nieuwe software automatisch van baan wisselen door alleen maar de richtingaanwijzer aan te zetten. Natuurlijk is de software zo gebouwd dat de auto alleen van baan wisselt wanneer dit veilig is. Zo waarschuwt de auto voor objecten in de blinde hoek en eventuele botsingen. Het dashboard in de auto beschikt tijdens de rit over een breed scala aan real-time informatie over het verkeer, de route en je rijgedrag.

zelfrijdende tesla auto
Zelfrijdende Tesla auto. Bron foto: rtlnieuws.nl

Waarom niet meteen een volledig zelfrijdende auto?

Volgens BBC is Tesla niet van plan om net als Google meteen een volledig zelfrijdende auto te ontwikkelen. Tesla kiest er bewust voor de auto’s stap voor stap steeds meer zelfrijdende eigenschappen te geven, totdat de bestuurder helemaal niet meer nodig is.

De verwachting van Tesla is dat de technologie over ongeveer drie jaar zo ver is dat de auto volledig zelfstandig kan rijden, zonder handelingen van de bestuurder. Met die stapsgewijze evolutie verwacht de autofabrikant binnen drie jaar geheel zelfrijdende auto’s te hebben, die dan na een aantal jaar – na toestemming van de internationale overheden – op de wegen kunnen rijden.

Volledig zelfrijdende auto
Volledig zelfrijdende auto. Bron foto: nrcreader.nl