Review: Navdy Head-up Display – dé persoonlijke assistent voor automobilisten

Als het aan minister Schultz ligt komt er een verbod op het bedienen van de smartphone in de auto. Wij zijn heel benieuwd hoe zij tegen de Navdy head-up display aankijkt. Deze persoonlijke assistent (wij wilden het eerst een ‘leuke’ gadget noemen, maar voor 799 dollar dekt dat woord de lading toch echt niet meer), die gekoppeld wordt met je smartphone is nog niet eerder gesignaleerd in Nederland.

Door: Freek Mol, E-Commerce Manager & Bjorn Smulders, Digital Marketing Manager bij Carglass®

In mei vorig jaar stuitten we voor het eerst op de Navdy. We bestelden het product als pre-order, en kunnen het na 8 maanden wachten nu eindelijk als een van de eersten in Nederland testen op de weg.

Wat is Navdy?

Simpel gezegd is de Navdy een apparaat met een head-up display wat je op je dashboard plaatst. Het koppelt met de Navdy app op je smartphone en projecteert allerlei informatie op een klein, doorzichtig display. Navdy wijst de weg, ontvangt telefoongesprekken, Whatsapp berichten, SMSjes en regelt muziek, zonder dat je je smartphone hoeft aan te raken. Met simpele handgebaren (zgn ‘gestures’) kun je zelfs telefoongesprekken aannemen.

Unboxing: wat zit er in de verpakking?

Uitpakken is al een feest op zich. We ontvingen de Navdy in een luxe verpakking met uitgebreide instructies en een hele set aan hulpmiddelen om hem goed op het dashboard te positioneren.
navdy-review-verpakking

navdy-verpakking

Installatie van de Navdy

De Navdy wordt achter het stuur op het dashboard geplaatst en wordt voorzien van stroom door deze in te pluggen in het dashboard.
installatie-navdy

Hier liepen we gelijk tegen een probleem aan. Het inbouwen was namelijk best lastig, aangezien onze OBD (On Board Diagnostics) poort onder het stuur bij de zekeringenbox zit. Daarnaast is de OBD stekker zo dik dat de afdekplaat er niet meer op pastte, waardoor we moesten rijden met een open zekeringenkast.

open-zekeringskast-door-navdy

De OBD stekker aansluiten is dus even wat werk, maar daarna kun je de Navdy relatief makkelijk mee uit de auto nemen of weer terugplaatsen middels een magneetsysteem.

Het rijden met Navdy

Navdy gebruikt projectie om informatie op de voorruit te tonen. De projectie bevindt zich in het gezichtsveld, waardoor het volgens Navdy moet leiden tot veiliger autorijden. Je hoeft niet telkens je blik van de weg te halen.
Voordat we de weg op konden, moesten we wel de display hoogte en hoek instellen om überhaupt goed zicht te hebben op de projectie. Dit bleek uiterst belangrijk en persoonlijk – afhankelijk van hoe groot je bent en hoe je zit. De projectie moet perfect staan wil je iets kunnen zien. De bijrijder ziet zelfs helemaal niets van wat er getoond wordt. Het is dus belangrijk om de hoek van het scherm goed in te stellen.
Pluspunt is wel dat de display ook overdag goed zichtbaar is. Het staat wel erg fel – een beetje alsof je TV kijkt terwijl er een kaars ergens in je ooghoek brand. Hier moesten we even aan wennen.

De knop op het stuur – de Navdy Dial – is ideaal om interactie met je telefoon aan te gaan tijdens het rijden. Het werkt prima, maar voelt ook wat gek aan. Na een kwartier oefenen op een verlate parkeerplaats hadden wij ook die basis onder de knie en konden we Navdy echt gaan gebruiken als virtuele persoonlijke assistent.

Integratie met de smartphone

De gebruiksvriendelijkheid van zowel de Navdy app als het menu is prima. Je kunt zien dat er over nagedacht is. Ook de Whatsapp integratie is erg leuk. Je ziet precies wanneer er berichten binnenkomen en kunt vervolgens kiezen of Navdy deze berichten moet tonen of moet voorlezen. Swipe je in de lucht naar links dan accepteer je berichten en telefoongesprekken. Swipe je naar rechts dan weiger je het telefoongesprek. Dit is een nieuw en apart gevoel, maar voelt wel natuurlijk aan.
Nadeel is dat de voorleesfunctie voor berichten alleen nog in het Engels beschikbaar is en je momenteel nog niet kunt zien van wie het bericht afkomstig is. De uitbreiding hiervan biedt zeker potentie.

Veiligheid

De vraag die bij ons het meest speelde was: is Navdy wel veilig en belemmert het je zicht tijdens het autorijden niet? Ondanks dat je de smartphone niet meer in de hand neemt, ben je immers toch afgeleid?
Onze conclusie is dat het qua veiligheid prima aanvoelt. Vooraf moet je genoeg aandacht besteden aan hoe je de Navdy positioneert, zodat je wel voldoende voor je uit kunt kijken en toch incidenteel een blik op je Navdy kunt werpen zonder dat je naar jouw auto-bedieningspaneel of radio hoeft te kijken of zelfs je smartphone in de hand neemt. Wat dat betreft is de Navdy dus naar ons inziens een stuk veiliger.

navy-road-RCS

Image credit: Navdy (navdy.com)

Installatie van de Navdy app roept privacy vragen op

De Navdy app kun je eenvoudig via de App Store installeren en kan via Bluetooth verbonden worden met de Navdy. Het instellen van de Navdy is dankzij de app heel eenvoudig en wordt duidelijk ondersteund met instructievideo’s.
Tijdens de installatie spelen er wel behoorlijk wat vragen bij ons op. Hoe zit het bijvoorbeeld met onze privacy? Navdy vraagt namelijk toegang tot onze microfoon, contacten, sociale media kanalen als Facebook, Whatsapp, Linkedin en verzamelt tegelijk ook gegevens over de auto, zoals routes die je rijdt, snelheid, verbruik en verzamelt door de connectie met je telefoon nog meer persoonlijke gegevens. Een vraag die ons nog onduidelijk is: wat doet Navdy met deze waardevolle data? Zeker iets om uit te zoeken en later een apart blog aan te wijden

De prijs

De Navdy is niet goedkoop. In Amerika gaat de Navdy voor 799 dollar over de toonbank. Je kunt jezelf afvragen wat naast de navigatie voor jou de belangrijkste meerwaarde is. Voor alleen navigatie kun je wellicht beter kiezen voor een navigatie systeem of je telefoon op een houder op het dashboard plaatsen.
Concurrenten spelen hier al slim op in en werken met een abonnementssysteem, om de grote eenmalige investering te ‘verzachten’.

Conclusie

Ondanks dat we het woord niet wilden gebruiken voelt Navdy vooral als een leuke -en dure- gadget. Wel moet gezegd worden dat het een stuk veiliger voelt om met een Navdy te rijden dan daadwerkelijk de smartphone in de hand te nemen tijdens het autorijden. Maar je blijft nog wel naar een schermpje kijken. De volgende ontwikkeling is dan ook een “augmented reality head-up display” dat gebruik maakt van projectie op de voorruit, waardoor het beeld virtueel voor de auto zichtbaar wordt. Met de voorruit als projectiescherm gaan we een nieuw tijdperk van autoruiten tegemoet. De  Navdy blijven we in ieder geval de komende tijd gebruiken.