Klimaatverandering op straat

Klimaatverandering treft poolkappen, waterstanden en de Elfstedentocht, maar dat het ook effect heeft op de weg waarop jij rijdt, fietst en wandelt, is je misschien nog ontgaan…

ZOAB onder water

Als de klimaatverandering doorzet, betekent dit dat de zomers veel natter worden. Sterker nog, het aantal hoosbuien neemt toe. Het Nederlandse ZOAB – zeer open asfaltbeton – is heel poreus, het laat water door en voorkomt zo dat wegen ‘blank’ staan. Na een bui heb je als automobilist geen last meer van opspattend water, omdat het water snel wordt afgevoerd. Slim bedacht dus, en geen overbodige luxe in een nat land als Nederland. Maar of het ook tegen verschillende hoosbuien per dag bestand is, zoals we wellicht in toekomstige zomers gaan meemaken, is nog de vraag. Al dat water dat automatisch wordt doorgelaten door het asfalt, moet ook verder worden afgevoerd. En de berm of het riool moeten dat ook nog eens aankunnen.

drainage zoab
Dit slurpt ons ZOAB niet zo snel weg… Bron: kbnd.com

Heet asfalt

Het wordt dus natter, maar ook een stuk warmer. Een eitje bakken op straat als het buiten erg warm is? Het is best mogelijk. Asfalt is 1 keer zo warm als de temperatuur buiten. Dus als het buiten 25 graden is, is het asfalt 50 graden (!) heet. Bedenk je dus maar eens dat een druk kruispunt, een verkeersplein of gewoon een stad vol asfalt, flink warm kan worden. De temperatuur in een stedelijk gebied ligt gemiddeld hoger dan op het platteland (of een plek met minder asfalt). Moeder Aarde warmt al op, maar het asfalt -en de stad- nog meer.

eitje bakken op straat
Hier zit geen anti-aanbaklaag op. livescience.com