Angst in het verkeer

Best schrikbarende cijfers: ruim 70% van de automobilisten in Nederland zit wel eens bang of angstig achter het stuur. Vrouwen zijn bijvoorbeeld snel bang dat hun rijvaardigheid niet goed is, terwijl mannen onzeker zijn over hun rij-kennis. Lastige dingen in het verkeer, zoals fileparkeren of bijzondere verrichtingen, leveren helemaal stress op. Om maar niet te spreken over rode lampjes op het dashboard. Of natuurlijk een ster in je voorruit!

angst in het verkeer
Geen paniek! Bron: youtube.com

Nervositeit, stress en angst

Angst is een hele gezonde emotie. Hoe gek het ook klinkt. Als je geen angst kent, maak je snel fouten en kun je in gevaarlijke situaties terecht komen. Door bang te worden, geven jouw hersenen je een signaal om rustig aan te doen en alert te zijn. Dat kan immers levens redden!

bang zijn in het verkeer
Angst is een slechte raadgever. Bron: youtube.com

De amygdala in jouw hersenen is aanjager van angst. Dit onderdeel koppelt zintuigen aan emoties en kan er voor zorgen dat zelfs bij het denken aan een spannende situatie, je angstgevoelens krijgt. Als je bang wordt, begint je lichaam adrenaline aan te maken. Je wordt nerveus en kunt gaan zweten, trillen en zelfs buikpijn krijgen. Je krijgt echt ‘de zenuwen’.

Tips tegen angst

Ga je angsten niet uit de weg, maar pak ze juist aan. Zo kun je voorkomen dat angst jouw leven beïnvloedt. Leer omgaan met je angst met deze bruikbare tips:

  • Stel voor jezelf vast wat jou stress oplevert in de auto en probeer hiermee te oefenen. Vind je fileparkeren heel vervelend? Ga dan eens een middagje fileparkeren in een rustige omgeving. Laat je niet opjagen, maar neem de tijd om dit probleem onder controle te krijgen en jezelf meer zelfvertrouwen te geven.
file parkeren is moeilijk
Fileparkeren blijft voor iedereen lastig! Bron: gratisrijlesbon.nl
  • Bedenk dat je waarschijnlijk niet de enige bent die problemen heeft in het verkeer. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen in deze blogpost, heeft zeventig procent van jouw medeweggebruikers soms last van angst in het verkeer. Als je weet dat je niet alleen bent, voel je je vaak al meer zeker.
  • Houd rekening met elkaar in het verkeer. Neem afstand en let op veiligheid. Neem geen overhaaste beslissingen en gun ook anderen dat. Ga niet toeteren als jouw voorganger niet op tijd reageert.

Ben jij de bijrijder? Geef complimenten aan mensen waarvan je weet dat deze nerveus zijn in de auto. Waardering geeft zelfvertrouwen!