Aftelstoplichten, goed idee?

Ken jij ze al? De aftelstoplichten die aftellen tot je weer  in beweging mag komen. Zo weet je meteen waar je aan toe bent en hoef je niet nerveus, met je voet tikkend, te loeren naar het andere verkeer dat inmiddels alweer stilstaat. Het doel is de doorstroom te verbeteren. Voor voetgangers en fietsers is de afteller inmiddels wel gesneden koek. Maar voor automobilisten is deze uitvinding nog niet zo bekend. In Nijmegen hebben de aftelstoplichten voor auto’s hun intrede gedaan. Als test.

aftelstoplicht voor fietsers
Deze gebruiken we al bij fietsers. (Bron: fietsersbond.nl)

3…2…1… go?

Aan Nijmegen de eer om een paar aftelstoplichten op een kruispunt te zetten, op de kruising van de Hatertseweg met de Burgemeester Daleslaan wel te verstaan. Automobilisten konden hier, aan de hand van aftellende digitale cijfers 3-2-1 in het rondje van het amber (of oranje) licht zien, hoe lang nog gewacht moest worden voordat het stoplicht op groen springt. Daar zit zeker een voordeel aan; als je weet dat het nog vrij lang duurt voor het stoplicht op groen springt, kun je eventueel de motor uitzetten. Dit kan beter zijn voor het milieu en je portemonnee. Daarnaast is duidelijkheid altijd gewenst! Wedden dat je relaxter in je auto zit als je precies weet wanneer je weer kunt optrekken?

aftelstoplicht voor auto's
Zo ziet dat er uit. (Bron: telegraaf.nl)

Enfin, toch bleek de test geen topresultaat te hebben. Het verkeer stroomde niet lekkerder door. Of, zoals de gemeente Nijmegen het zelf zei; de stoplichten hebben niet geleid tot een sneller afwikkeling van het verkeer. Inmiddels staan hier dus weer gewone, ouderwetse stoplichten met drie duidelijke lampen.

Rinkelend belletje

Veel zijn stoplichten eigenlijk niet veranderd sinds hun introductie. In Nederland werd in 1928 voor het eerst met verkeerslichten geëxperimenteerd aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag. Het licht bestond toen nog uit twee neonringen van verschillende kleur. En in Eindhoven stond in 1929 een stoplicht waarbij een bel rinkelde als het licht op rood stond. Vrij snel daarna werden de huidige stoplichten geïntroduceerd. Ze gaan dus al heel lang in hun huidige vorm mee. Zeker als je bedenkt hoeveel wegen, verkeersborden en wegverlichting in de loop van tijd zijn veranderd.

Veel stoplichten bovenop elkaar
Deze is dan ook wel weer verwarrend. (Bron: ibtimes.co.uk)