10 jaar TomTom stratenboek

Het is nu 10 jaar geleden dat TomTom haar 1ste navigatiesysteem op de markt bracht, de ‘TomTom GO’. Sindsdien zijn er 75 miljoen navigatiesystemen in 35 landen verkocht. “Dat scheelt een hoop ruzie in de auto”, aldus het bedrijf zelf.

Geen idee hoe dat bij anderen werkt, maar als je nog uit het tijdperk stamt van het goeie ouwe ‘stratenboek’ kan dat toch echt anders uitpakken voor wat ruzie betreft.

10-jaar-tomtom-stratenboek_1
Wel of geen ruzie met een TomTom (bron foto: blog.happyhome.nl)

Irritaties beginnen al na het aanzetten

Als je het onderstaande niet herkent, kun je je zelf scharen onder de stellen die geen ruzie meer maken hoe van A naar B te komen.

  1. Het aanzetten van het apparaat gaat nog, geen problemen met inloggen omdat je je login gegevens vergeten bent.
  2. Maar dan komt het, je moet ergens nu ergens voor gaan kiezen. Je neemt jezelf voor “blijf rustig, niets aan de hand, het komt goed, adem in en adem uit, luister niet naar je partner die suggesties doet”.
  3. Als je dat overwonnen hebt, moet je vervolgens iets gaan intoetsen: de toetsen werken niet lekker, je moet 10 keer drukken (bloeddruk stijgt al); je zit met je dikke vingers naast de toetsen (rood hoofd); het apparaat herkent de straat niet (stoom uit je oren); zodat je weer van voren af aan kan beginnen met de hele exersitie (het kookpunt is bereikt).
  4. Het ergste van dit alles is nog dat halverwege de rit dat ding van je raam dondert omdat je niet goed genoeg hebt zitten likken aan de zuignap

Benieuwd hoeveel van die 75 miljoen TomTom satellietnavigatie systemen in die 10 jaar de auto uit zijn gemieterd.

10-jaar-tomtom-stratenboek_2
De Electro Gyrocator (bron foto: Wikipedia)

Een TomTom met plastic kaarten

Wat we niet mogen vergeten is dat er  meer was tussen het papieren stratenboek en de TomTom: De Electro Gyrocator van Honda. Dit al 33 jaar oude navigatiesysteem werd aangezwengeld (let op) met plastic kaarten. Het systeem werkte zonder satellieten en berekende je positie op basis van de afgelegde kilometers en richting.

Honda gebruikte een extra tandwiel in de transmissie om de afstand te berekenen en een helium-gyroscoop om de positie te bepalen. Je moest alleen zelf de plastic kaarten toevoegen om te kunnen zien waar je op dat moment was. Dat was oppassen geblazen want schoof je de kaart verkeerd in de de Electro Gyrocator dan verdwaalde je hopeloos.

Uiteindelijk werd dit geen succes. Ook niet heel raar als je je bedenkt dat het systeem tegenwoordig Euro 5.000,00 (een kwart van de prijs van de Accord) moest opbrengen. En je moest zelf je geplande routes met zwarte stift op de kaart tekenen. Lekker als je geen ster bent in tekenen.

Terug naar het stratenboek?

Als je alles op een rijtje zet zou je toch zomaar terug verlangen naar het naar olie en papier ruikende Stratenboek van Nederland? en die is ook met de tijd meegegaan; Stratenboek heet tegenwoordig de Travelmanager en je krijgt er gratis een digitale CD-Rom bij. Online bestellen kan als je huwelijk je lief is. De ondertiteling van dat boek is ‘Back-up van uw navigatiesysteem’. Ze hebben gelijk.

Cijfers TomTom afgelopen 10 jaar

Toch een gemeende felicitatie richting TomTom met hun 10de verjaardag. Hieronder nog een keer de cijfers wat het navigatiekastje zo heeft opgeleverd in die 10 jaar:

  • 75 miljoen navigatiesystemen in 35 landen verkocht
  • Voor 13 miljoen stelletjes behoren de ruzies in de auto tot het verleden
  • 35 miljoen vakantiegangers hebben de bestemming kunnen vinden via het apparaatje
  • 20,4 miljoen bruiloftgenodigden kwamen op tijd aan in de kerk
  • 16,7 miljoen sollicitanten vonden de locatie van hun sollicitatiegesprek
  • 2,9 miljoen mensen zijn op weg geholpen naar hun eerste date
  • Het TomTom kistjes hebben 280 miljard kilometer gereden: in totaal 700.000 jaar onderweg.

10-jaar-tomtom-stratenboek_3

Ereschavot

Iedere dag vertrouwen meer dan achthonderd miljoen mensen op de hulp van TomTom om te komen waar ze heen willen. De kaarten van TomTom en de navigatietechnologie worden tevens gebruikt door apps, apparaten en systemen die worden gebruikt door consumenten, bedrijven en overheden wereldwijd.

Zouden die ook allemaal een ‘backup’ boek hebben onder de autostoel? Of is de smartphone het 2de alternatief en schuift het boek naar de 3de plaats.