Aansprakelijkheid na onjuiste reparaties

Wie is er aansprakelijk als een reparatie aan een auto niet goed wordt uitgevoerd en de berijder een ongeluk krijgt waarbij de gevolgen van een onjuiste reparatie een cruciale rol hebben gespeeld? Is dit de hersteller of mogelijk (ook) de verzekeraar? De vraag is simpel gesteld, het antwoord behoorlijk complex. Wat is “goed” of “onjuist” herstel? Wie voert het herstel uit? En is de berijder verplicht om het door de verzekeraar voorgestelde bedrijf het herstel te laten doen of is er slechts sprake van een aanbeveling? Zomaar wat vragen die een rol kunnen spelen bij de vraag naar aansprakelijkheid.

Vanwaar deze vraag? In 2017 kreeg in de VS een echtpaar een enorme schadevergoeding toegekend na een onjuiste reparatie van het dak van hun auto. De hersteller claimt dat de verzekeraar hen verplicht heeft om af te wijken van de OEM-voorschriften van de fabrikant.

De casus

Een Amerikaans echtpaar krijgt in 2013 een ongeluk met hun Honda Fit, in Nederland op de markt als de Honda Jazz. Beide inzittenden lopen ernstige verwondingen op en zitten vast in een brandende auto. Later blijkt dat de auto in 2010 niet goed gerepareerd is na een eerdere schade. Door deze onjuiste reparatie is de auto niet meer voldoende in staat om de energie op te vangen die vrijkomt bij een botsing.

Het echtpaar spant daarom een rechtszaak aan tegen het schadeherstelbedrijf John Eagle. Zij vinden dat het herstelbedrijf nalatig is geweest door af te wijken van de reparatievoorschriften van Honda (OEM-voorschriften). Volgens de OEM-voorschriften van Honda moet het dak gelast worden, het schadeherstelbedrijf heeft echter het dak gelijmd. John Eagle geeft aan dat de verzekeraar State Farm hen verplicht heeft om van de instructies van Honda af te wijken, bewijs hiervoor wordt echter niet gevonden.

Het echtpaar krijgt uiteindelijk $42 miljoen schadevergoeding toegekend, $31,5 miljoen daarvan wordt betaald door herstelbedrijf John Eagle, de overige 25% komt voor rekening van de berijder van de andere auto die betrokken is geweest bij het ongeluk . Hoewel het echtpaar ook de verzekeraar had aangeklaagd, is deze rechtszaak uiteindelijk ingetrokken. Vermoedelijk omdat ze met de verzekeraar tot een schikking waren gekomen.

Hoe is dit in Nederland geregeld?

In Nederland is een vergelijkbare zaak nog niet aan de orde geweest. Wat de uitkomst van zo’n zaak tegen een verzekeraar zou zijn geweest bij een Nederlandse rechter, is koffiedik kijken. Het is niet ondenkbaar dat verzekeraars onder bijzondere omstandigheden (mede) aansprakelijk kunnen zijn voor schade die berijders lijden als gevolg van een onjuiste herstelling bij een door hen aanbevolen of verplicht gesteld herstelbedrijf.

Los van de vraag naar aansprakelijkheid, wil je als verzekeraar (of leasemaatschappij) uiteraard  graag weten hoe de herstellers werken waar je zaken mee doet en of zij de veiligheid van polishouders kunnen waarborgen. Maar hoe vraag je dit uit en waar moet je op letten? Carglass® heeft een aantal vragen op een rijtje gezet die je als verzekeraar of leasemaatschappij kunt stellen om het gesprek met de schadeherstellers aan te gaan.

Lees het artikel Procurement: 5 vragen om te stellen aan je schadehersteller over ADAS >>

kalibratie-expert-carglass