12-07-2012

Meer autoruitschade op vrijdag de 13e

Automobilisten krijgen op vrijdag de 13e vaker te maken met een ster of een barst in de voorruit of een ingeslagen zij- of achterruit. Uit onderzoek van Carglass, marktleider in autoruitschade, blijkt dat er op deze ongeluksdag in totaal 6% meer schadegevallen gemeld worden dan op een gewone vrijdag.

Een barst of sterretje in de voorruit is de meest voorkomende schade die wordt gemeld. Op vrijdag de 13e is er een toename van 10% in het aantal sterschades bij Carglass. Deze schade ontstaat doordat men tegen een steentje aanrijdt dat de voorligger met zijn banden tegen de voorruit opwerpt met een sterretje tot gevolg. Meer afstand houden op de weg kan dit vaak voorkomen. Carglass is tot deze conclusie gekomen na vergelijking van de cijfers van de afgelopen 7 jaar. Hierbij zijn alle meldingen van een gewone vrijdag vergeleken met de meldingen op vrijdag de 13e.

Minder ongevallen

Opvallend is dat het Centrum voor Verzekeringsstatistiek juist minder ongevalmeldingen registreert op vrijdag de 13e dan op andere dagen. Bij Carglass worden relatief meer schades gemeld via de website (+23%) dan telefonisch (+4%).