11-07-2013

Controle aan grens voorkomt vakantieleed door auto

ANWB, VVN en Carglass checken honderden auto’s

Automobilisten die deze zomer via de A2 en A16 naar hun vakantiebestemming vertrekken kunnen op 13 en 20 juli bij de Nederlandse grens op de parkeerplaatsen ‘Knuvelkes’ en ‘Hazeldonk’ hun auto laten controleren. De ANWB, Veilig Verkeer Nederland en Carglass zullen deze zomer naar verwachting honderden gratis inspecties uitvoeren. Ieder jaar gaan duizenden automobilisten op vakantie met een auto of caravan met onzichtbare “gebreken” zoals autoruitschade, lage bandenspanning of verkeerd verdeelde belading.

Tijdens een recente politiecontrole is gebleken dat er ook dit jaar weer van alles te schorten is aan caravans, campers en aanhangwagens. De samenwerkende organisaties willen met de inspecties de veiligheid op de weg vergroten. Daarom organiseren de ANWB, VVN en Carglass jaarlijks in de vooravond aan de vakantieperiode autocontroles op drukke parkeerplaatsen langs de grens. Ieder jaar maken steeds meer automobilisten gebruik van deze gratis mogelijkheid om hun auto en caravan extra te laten controleren op ruitschade, bandenspanning en belading van caravans.

Veel automobilisten controleren hun auto voordat zij op vakantie gaan. Zo wordt de ruitenvloeistof bijgevuld en het oliepeil gecheckt. Terwijl ruitenwissers en autoruitschade vaak over het hoofd worden gezien. Uitgedroogde ruitenwissers kunnen leiden tot slecht zicht en sterschades kunnen doorscheuren door de hoge temperatuurverschillen veroorzaakt door de airco. Carglass controleert niet alleen autoruiten en –wissers op schade, maar poetst ook de ruiten en vult de ruitvloeistof bij.

Inspectielocaties

De Vakantiecheck vindt plaats op zaterdag 13 en 20 juli tussen 6.30 en 12.30 uur op parkeerplaatsen ‘Knuvelkes’ (A2 grens Maastricht - België) en ‘Hazeldonk’ (A16 grens Breda – België).