03-10-2012

Aantal verkeersongelukken verdubbelt door regen

Waarschuwing voor slecht zicht tijdens avondspits

Automobilisten moeten tijdens de avondspits rekening houden met slecht zicht door zware regenbuien. Daarvoor waarschuwen meerdere weersinstituten. Als het regent is de kans op een ongeluk twee keer zo groot. Daarom startte Carglass deze week samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) de campagne “Veilig autorijden begint met goed zicht”.

VVN en Carglass wijzen in hun campagne op het belang van goede ruitenwissers en een schadevrije voorruit. Hiermee hebben automobilisten, behalve door het verminderen van hun snelheid en vergroten van de onderlinge afstand, invloed op de veiligheid op de weg. Veel automobilisten hebben niet direct door dat het zicht is verminderd door versleten ruitenwissers, omdat het rubber van de wissers geleidelijk slijt.

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verdubbelt de kans op een verkeersongeluk door slechte weersomstandigheden. Vooral regen zorgt voor slecht zicht tijdens het autorijden. Tijdens hevige neerslag kan het zicht teruglopen tot wel 50 meter. Ook opspattend water van vrachtverkeer kan het zicht van weggebruikers sterk verminderen. Goed zicht is in veel gevallen van levensbelang.

Samenwerking

De campagne is het begin van een jarenlange samenwerking tussen VVN en Carglass. Beide organisaties zoeken al langer partners om de verkeersveiligheid te vergroten. Sinds vorig jaar hebben de ANWB en Carglass de krachten gebundeld op het gebied van internationale schadehulp. Ook werkt Carglass samen met het politiekorps Rotterdam-Rijnmond om auto-inbraak te verminderen.