Afspraak maken
06-03-2015

Aantal auto-inbraken neemt af

Ook minder vandalisme, blijkt uit de cijfers van Carglass

P E R S B E R I C H T

Son, 6 maart 2015

Ook minder vandalisme, blijkt uit de cijfers van Carglass

Het aantal auto-inbraken is in 2014 met 14% afgenomen. Dat blijkt uit schadestatistieken van Carglass, marktleider in autoruitschadeherstel. Navigatiesystemen, zowel los als ingebouwd, zijn de meest gestolen items. In ruim een derde van de gevallen wordt echter helemaal niets buitgemaakt. Ook was er vorig jaar minder sprake van vandalisme aan autoruiten. Het aantal incidenten nam met 17% af in vergelijking met het jaar ervoor.

Carglass heeft vaak als eerste te maken met de gevolgen van vandalisme en auto-inbraken. De autoruitschadespecialist krijgt in veel gevallen een melding van de plaatselijke politie of de automobilist en plaatst dan een noodruit om te voorkomen dat er (nog meer) goederen uit de auto worden gestolen.

Inbouwapparatuur

Alleen het vermoeden dat er waardevolle spullen in een auto kunnen liggen, is vaak al voldoende aanleiding voor een inbraak. In ruim een derde van de gevallen wordt er niets uit de auto weggenomen. Inbouwapparatuur is steeds vaker het doelwit; vorig jaar werd bij 15% van de inbraken een navigatiesysteem weggenomen, daarvan was meer dan de helft ingebouwd.

Top 5 gestolen goederen

  1. Navigatiesysteem (15%)
  2. Handtas/aktetas (5%)
  3. Gereedschap (5%)
  4. Bril/zonnebril (3%)
  5. Mobiele telefoon/laptop (3%)

Het dievengilde wordt de laatste jaren steeds inventiever. Zo wordt bluetooth gebruikt om telefoons, laptops, tablets etc. te lokaliseren. Met een speciale ontvanger kunnen inbrekers het signaal oppikken waarmee de automobilist zijn auto van een afstandje vergrendelt, waardoor ze vervolgens makkelijk en zonder braaksporen achter te laten in de auto kunnen komen.   

In iets meer dan de helft van de gevallen stond de auto thuis geparkeerd toen er werd ingebroken. 29% van de slachtoffers stond geparkeerd voor een privéafspraak (familie- of vriendenbezoek of boodschappen doen) toen er in hun auto werd ingebroken. Dat is aanzienlijk vaker dan bij auto’s die bij het werk staan geparkeerd (6%) of tijdens een trip voor een zakelijke afspraak (13%).

Aangifte

Van alle inbraakslachtoffers deed vorig jaar bijna 10 % geen aangifte. Dat is meer dan in 2013, toen slechts 2% niet naar de politie ging. Dit is opvallend omdat aangifte doen steeds makkelijker wordt. Bij een Carglass service center kan direct aangifte worden gedaan terwijl de monteur de ingeslagen ruit vervangt. Hiermee wordt een tijdrovend bezoek aan het politiebureau bespaard.

<< Terug naar persberichten

Onze klanten beoordelen onze service met

9.1 / 10

Gebaseerd op 5639
beoordelingen


Lees alle beoordelingen


Online afspraak

U kunt hier snel en eenvoudig online een afspraak maken

Maak afspraak


Zoek vestiging

Wij helpen u graag op een van onze vestigingen. Er is er altijd een bij u in de buurt. 

Zoek vestiging