Afspraak maken

ADAS leidt tot meer en veel duurdere autoschade?

Bestuurders van auto’s die uitgerust zijn met rijhulpsystemen hebben vaker schade dan bestuurders die geen beschikking hebben over rijbaanassistentie, parkeer- of noodstopsystemen. Dat blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030 van Automotive Insiders en Oude Essink Business-Advies. Er wordt niet alleen vaker schade gereden, maar ook is het gemiddelde schadebedrag bij auto’s met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hoger. De onderzoekers verwachten dat de extra schadelast door ADAS kan oplopen tot €125 miljoen in 2025.

Grote verschillen schadetypen

Hoewel de onderzoekers geen onderscheid maken tussen rijhulpsystemen die geïntegreerd zijn in bumpers en systemen die achter de voorruit zitten, is er toch een groot onderscheid te maken tussen deze twee groepen. Hulpsystemen die in de bumpers zitten, raken namelijk veel eerder onherstelbaar beschadigd dan camerasystemen achter de voorruit. Hierdoor hoeft het ADAS-systeem bij autoruitschade of -vervanging vrijwel nooit vervangen te worden.

Uitdagingen ADAS bij ruitvervanging

Vervanging van een autoruit waar een rijhulpsysteem aan bevestigd is, brengt weer andere uitdagingen met zich mee. Zo moeten systemen die bevestigd zijn aan de voorruit worden gekalibreerd na het vervangen van de ruit. Als dat niet wordt gedaan volgens de voorschriften van de autofabrikant kan de werking van de systemen niet gegarandeerd worden. Uit dezelfde branchemonitor blijkt dat bestuurders in toenemende mate vertrouwen op hun rijhulpsystemen. Als deze niet goed werken kan dat leiden tot meer schade.

Carglass® expert in kalibratie

Carglass® is het eerste ruitschadeherstelbedrijf in Nederland dat ADAS-systemen kan kalibreren na een ruitvervanging. Daarbij komt veel meer kijken dan alleen het werken met gespecialiseerde apparatuur. Zo is het van belang om in een heel vroeg stadium te weten of de auto met ruitschade een ADAS-systeem heeft dat gekalibreerd moet worden en hoe er gekalibreerd moet worden. Dit voorkomt dat een monteur pas bij het binnenbrengen van de auto erachter komt dat er een kalibratie moet plaatsvinden of deze zelfs over het hoofd ziet. Daarom past Carglass® al sinds 2014 continu haar informatiesystemen aan om er snel achter te kunnen komen of en wat voor ADAS-systemen er zich in de auto bevinden. Op die manier kan de juiste autoruit worden geselecteerd en voldoende tijd worden ingepland om de autoruit te vervangen en het ADAS-systeem te kalibreren volgens de fabrieksrichtlijnen. Hierdoor kan Carglass® garanderen dat alle klanten die een rijhulpsysteem in de auto hebben ook na een ruitvervanging weer veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.

Hete zomer zorgt voor golf aan ruitvervangingen

Het warme zomerweer zorgde in de afgelopen maanden niet alleen voor drukte op de stranden, maar ook voor drukte in de vestigingen van Carglass®. Door de langdurige warme periode verving Carglass® in de zomermaanden van 2018 relatief meer autoruiten dan in de jaren ervoor. Grote temperatuurschommelingen vergroten de kans dat een autoruit doorscheurt als die beschadigd is. Door de hoge temperaturen zijn automobilisten eerder geneigd om de airco in de auto flink hoog te zetten. Het gevolg: in korte tijd daalt de temperatuur van de autoruit en ontstaat er flinke spanning op eventuele sterretjes waardoor die doorscheuren. 

Niet alleen in Nederland zag Carglass® het aantal autoruitvervanging ten opzichte van een sterreparatie stijgen, maar in heel Europa. Ook heeft Carglass® in het buitenland relatief meer Nederlandse automobilisten geholpen met een autoruitvervanging. In België zijn de meeste landgenoten geholpen, gevolgd door Duitsland, Frankrijk, Spanje en Engeland. Ook als Nederlandse automobilisten in het buitenland zijn, regelt Carglass® alles net zoals thuis met de verzekeraar. Hierdoor kunnen vakantiegangers weer snel en zonder administratieve rompslomp hun vakantie voortzetten. 

Geen kleine schades voor de autoliefhebber

Echte autoliefhebbers houden hun bolides graag in topconditie. Schades zijn daarbij uit den boze. Dat blijkt uit onderzoek van Carglass® onder autobezitters die te maken kregen met kleine schades. Zo laat driekwart van de liefhebbers direct iets doen aan kleine schades zoals krasjes of deukjes. Dit staat in schril contrast met de gemiddelde autobezitter die in slechts een kwart van de gevallen in actie komt.

Keuze schadehersteller belangrijk

Niet alleen komen liefhebbers sneller in actie bij schade, bijna alle autoliefhebbers kijken naar de reputatie van het schadeherstelbedrijf als zij hun schade willen laten herstellen. Een derde van de gemiddelde autobezitters vindt het niet belangrijk waar hun auto wordt gerepareerd. Dit heeft er ongetwijfeld mee te maken dat zij hun auto zien als een middel dat hen van punt A naar punt B brengt. Terwijl autoliefhebbers zich echt identificeren met hun auto.

Familie eerst gebeld, dan de garage

Wat verder uit het onderzoek komt is dat bij kleine autoschades niet het garagebedrijf als eerste gebeld wordt, maar een familielid. Voor informatie over autoschades wenden de meeste autobezitters zich wel tot een hersteller of de verzekeringsmaatschappij. In vier van de tien gevallen wordt de verzekeringspolis erop nageslagen en zoeken autoliefhebbers vaker op internet in het geval van kleine autoschades.

Veel schade niet hersteld

Ieder jaar krijgen honderdduizenden automobilisten te maken met kleine beschadigingen. De meeste autobezitters laten hun kleine schades repareren. In bijna 30 procent van de gevallen laten autobezitters de schades echter voor wat het is, terwijl zij zich wel aan de schade ergeren. Het loont vaak niet om de verzekeraar in te schakelen vanwege het eigen risico. Dit is voor Carglass® de reden geweest te beginnen met klein autoschadeherstel. Het werkt heel eenvoudig. Klanten uploaden via Carglass.nl foto’s van de schade en Carglass® stuurt binnen een uur een (vaste) prijsopgave toe. Hierdoor weten automobilisten vooraf exact wat het herstel kost. Ook via internet kan er direct een afspraak worden gemaakt. De meeste schades worden binnen slechts enkele uren hersteld. 

Bas Creemers benoemd tot Managing Director Belron® Nederland

Bas Creemers (41) is benoemd tot Managing Director van Belron® Nederland, het moederbedrijf van Autotaalglas, Carglass® en Glasgarage. Daarnaast zal Creemers aanblijven als directeur van Carglass® om de ingezette koers te borgen. Henk van Tongeren zal als directielid van Belron® Nederland verantwoordelijk blijven voor de franchiseformules Autotaalglas en Glasgarage. 

Lees het gehele persbericht