Afspraak maken

De invloed van het extreme weer op het aantal ruitreparaties in Q1

Terwijl we al even hebben kunnen genieten van zomerse temperaturen, kijkt Carglass® terug naar de resultaten van het eerste kwartaal van 2018. Voor het eerst in jaren hebben we weer een echte winter met vorst en sneeuw gehad. Dit resulteerde in veel extra sterschades. Dankzij de innovatieve Advanced Repair Technology (ART) slaagde Carglass® er in de eerste maanden van dit jaar in om deze sterschades nog vaker succesvol te repareren.

Door de vorst wordt asfalt brosser. Verkeer zorgt er vervolgens voor dat losgeraakte steentjes en stukjes asfalt opspringen en schade veroorzaken. Door de kou in februari en maart zag Carglass® daarom een opvallende stijging in het aantal sterreparaties.

Dankzij nieuwe innovatieve tools kunnen onze monteurs deze sterschades nog vaker succesvol repareren. Zo heeft Belron exclusief voor Carglass® de Advanced Repair Technology (ART) ontwikkeld, waarmee in combinatie met HPX4 ook complexere sterschades op dunnere autoruiten succesvol kunnen worden gerepareerd. Het geheim zit in een volledig geautomatiseerde ‘klok’, die de druk op de ruit tijdens de reparatie constant houdt.

Ook schade door storm en warmer weer

In het eerste kwartaal zagen we kortstondige stijgingen in het aantal ruitvervangingen. In januari ging het om een piek in zij- en achterruiten, veroorzaakt door een hevige storm. In april was er een toename van het aantal voorruitvervangingen. Dit komt waarschijnlijk door een verlaat effect van de koude wintermaanden ervoor en het vroege warme weer: sterschades scheuren sneller door wanneer een auto in felle zon staat.

Opvallend is ook dat het aantal ingeslagen zijruiten in het eerste kwartaal van dit is jaar is afgenomen. Er is al jaren sprake van een dalende trend, maar in het eerste kwartaal van dit jaar daalde dit nog iets harder dan andere jaren. Een mogelijke verklaring is de overstap op verfijndere methoden van auto inbraak, zoals het hacken van autosleutels. Maar mogelijk hebben ook de koude winternachten hieraan bijgedragen.


OEM-voorruiten vs. Aftermarket voorruiten. Wat is beter voor ADAS?

Alleen OEM-voorruiten (ook wel logoruiten genoemd) kunnen een juiste werking van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) garanderen. Die bewering van autofabrikanten werd onlangs onderzocht door het Insurance Institute for Highway Safety. Zij kwamen tot de ontdekking dat iets heel anders de grootste invloed heeft op ADAS.

De belangrijkste conclusies:

  • De werking van ADAS wordt niet beïnvloed door gebruik van een aftermarket- of logoruit;
  • Cruciaal voor de juiste werking van ADAS is of er na plaatsing van de ruit kalibratie heeft plaatsgevonden;
  • Niet kalibreren kan ook resulteren in verkeerde werking van ADAS;
  • Het strikt naleven van goede kalibratieprocedures is van groot belang om ongelukken te helpen voorkomen.

Lees meer over het onderzoek


Hoe gaat HR bij Carglass® om met de veranderende autoschadewereld?

De autoschadewereld is in hoog tempo aan het veranderen. Wat betekent dit voor de medewerkers? En waar vind je goede nieuwe krachten? Die vraag stelde Automotive Management onder anderen aan Carglass®. Erik Derks, Director People and Leadership Development, gaf als antwoord dat ‘echte aandacht’ bij Carglass® de basis is. Aandacht voor klanten, maar ook voor huidige en toekomstige monteurs.  

,,De uitdaging is vooral om mensen met enige technische kennis en communicatievaardigheden te vinden. Onze medewerkers moeten goed kunnen uitleggen wat er gedaan gaat worden. In de eigen Carglass Academie hebben we eigen opleidingsprogramma’s waar we de technische vaardigheden trainen en ontwikkelen. Mensen met voldoende affiniteit en enige werkervaring krijgen onze manier van werken dan snel onder de knie. Op de werkplek ondersteunen we dat extra met onze teamcoaches. Communicatieve vaardigheden zijn toch lastiger aan te leren.”

Lees het hele artikel


Waar is Leroy gebleven?

Leuke man hoor, die Martijn, maar waar is Leroy gebleven? Deze vraag is ons de afgelopen weken vaak gesteld door mensen die de nieuwe commercial hebben gezien. Het antwoord is simpel. Na bijna acht jaar bij Carglass® is voor Leroy de tijd gekomen dat hij om zich heen wil kijken naar wat de arbeidsmarkt nog meer te bieden heeft. Wij kijken terug op een heel mooie samenwerking en zijn trots dat Leroy de laatste twee jaar het gezicht van Carglass® wilde zijn.

In onze commercials spelen alleen echte medewerkers van Carglass®, dus na het vertrek van Leroy gingen wij op zoek naar andere monteurs. De animo was groot. We hebben er daarom voor gekozen om de komende tijd verschillende monteurs afwisselend het boegbeeld van Carglass® te laten zijn.

Waarom eigenlijk eigen monteurs in de commercials?

Carglass® werkt al tientallen jaren met eigen medewerkers in de commercials. Voor ons de meest logische keuze, want wie weet er nu meer van ons werk dan de monteurs die er dag-in, dag-uit mee bezig zijn? Zij kunnen als geen ander vertellen hoe je een sterretje herstelt of voor welke kleine schades automobilisten bij Carglass® terecht kunnen. Bovendien zien de monteurs het ook als een stukje erkenning. Ze worden herkend en krijgen veel positieve reacties. Het maakt ons als bedrijf geloofwaardiger. Daarnaast zien we ook nog een ander voordeel: sollicitanten verwijzen tijdens gesprekken regelmatig naar de reclamespotjes. Onze commercials geven hen niet alleen een beeld van het werk Carglass® doet, maar ook van hun potentiele collega’s en de sfeer die heerst bij Carglass®.   

Wat kun je binnenkort nog meer laten repareren bij Carglass®?

Carglass® breidt haar reparatieservice voor kleine autoschades uit. Naast putten, deuken en krassen, kunnen automobilisten nu ook terecht voor herstel van hun koplampen. Binnenkort komen hier nog kunststofreparaties bij. Inmiddels zijn er 23 vestigingen waar automobilisten terecht kunnen met hun putten, deukjes, krassen en andere kleine autoschades. Ook loopt er een pilot met een mobiele schadeservice, zodat deze dienstverlening ook op andere plekken kan worden aangeboden.

Willem Mes, directeur operations van Carglass®: ,,Ik ben trots om te zien dat we een oplossing hebben gevonden voor kleine autoschades die aansluit bij de wensen van onze klanten. De klanttevredenheid is zelfs nog hoger dan voor onze glasdienstverlening. Kleine autoschade past ook gewoon bij Carglass®: in grote lijnen lijkt het proces van kleinschadeherstel op een ruitreparatie. Denk aan dezelfde digitale klantreis, een korte hersteltijd en de automobilist kan live meekijken tijdens de reparatie. Daarnaast krijgen wij veel positieve reacties op de kwaliteit van de reparaties en de gegarandeerde prijs op de offerte.”

Carglass® Klein Autoschadeherstel was in eerste instantie gericht op automobilisten die zich ergeren aan een kras of deuk, maar alleen WA-verzekerd zijn of voor wie deze schade niet interessant is om te claimen vanwege de gevolgen voor het eigen risico of de schadevrije jaren. Vanuit verzekeraars krijgt Carglass® echter steeds vaker de vraag of ze deze service ook niet voor hun klanten kan inzetten op verzekerde en onverzekerde momenten. Carglass® ontwikkelt hiervoor samen met business partners verschillende oplossingen.

Mobiele service

Momenteel loopt er daarnaast een pilot met een mobiele schadeservice. Carglass® heeft hiervoor een bus uitgerust met een opblaasbare spuitcabine en alle moderne tools en materialen die nodig zijn voor kleinschadeherstel. ,,Het is vooralsnog niet de bedoeling dat deze bus van deur naar deur gaat, maar we kunnen de mobiele service wel inzetten om bij pieken extra capaciteit te kunnen leveren, of om schadeherstel aan te bieden bij Carglass®-vestigingen die hiervoor nog niet zijn uitgerust,” aldus Mes.

Willem Mes, directeur Operations, vertelde er meer over aan Automotive Magazine.

Lees het interview


AVG: hoe gaat Carglass® om met persoonsgegevens?

Zoals bekend is de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) 25 mei in werking getreden. Ook voor Carglass® was dit aanleiding om haar privacy- en gegevensbeleid nog eens onder de loep te nemen en te kijken of we hier nog verbeteringen op kunnen aanbrengen.

Carglass® streeft bij de verwerking van persoonsgegevens de volgende principes na:

  • De verwerking is rechtsgeldig;
  • De persoonsgegevens worden alleen verzameld en gebruikt voor een specifiek doel;
  • Carglass® is transparant over het doel van het gebruik van persoonsgegevens;
  • De persoonsgegevens zijn accuraat en up to date;
  • De persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan redelijkerwijs noodzakelijk;
  • Carglass® doet er alles aan om de persoonsgegevens te beschermen;
  • Carglass® zet actief in op het privacy-bewustzijn van al onze medewerkers

Heeft u vragen over ons privacy- en gegevensbeleid? Neem dan contact op met uw accountmanager.