Sterschade op dunnere ruiten bij Carglass® nog vaker te repareren
De auto is in hoog tempo in ontwikkeling. Om het gewicht van de auto te verminderen en zo brandstofverbruik en CO2-uitstoot te verlagen, wordt er steeds vaker gekozen voor een grotere en dunnere voorruit. Hierdoor neemt echter ook de kwetsbaarheid van de autoruit toe. Waarom zien we de laatste jaren relatief minder sterreparaties en meer vervangingen? Wat betekent dit voor schadelast? Hoe biedt de nieuwe Advanced Repair Technology (ART) van Carglass® hier een oplossing voor? En wat kunnen business partners doen om een hogere schadelast te voorkomen?
Minder schades, maar ook minder sterreparaties?
Hoewel het totale aantal ruitschades door beter wegdek en zachtere winters de afgelopen tien jaar is afgenomen, komt verhoudingsgewijs vaker voor dat de hele voorruit vervangen moet worden. Grotere stukken losliggend asfalt, hogere (maximum) snelheid, toenemende filedruk, maar ook de steeds dunner en groter wordende autoruiten zijn oorzaken. Door het grotere oppervlak van autoruiten is er meer risico op schade, bovendien neemt de kans op doorscheuren bij een dunnere ruit met sterschade toe. Dit komt door de spanning die tijdens een reparatie op de ruit komt te staan. Vooral dunnere ruiten zijn hier erg gevoelig voor en scheuren dan soms alsnog door.
Waarom wordt een voorruitvervanging steeds kostbaarder?
Dat de kans op een ruitvervanging in plaats van een sterreparatie toeneemt, heeft impact op de schadelast. Zeker als de autoruittrends allemaal richting geavanceerdere en daarmee duurdere ruiten wijzen. De voorruit wordt namelijk steeds vaker voorzien van akoestische eigenschappen, warmtewerende folies, bevestiging voor ADAS camera’s, maar vooral zien we een sterke opkomst van ingebouwde voorruitverwarming. Hierdoor stijgt de verwachtte gemiddelde voorruitprijs de komende jaren. Om de schadelast te beperken, is het daarom van belang om het aantal repairs tegenover vervangingen weer toe te laten nemen.
Advanced Repair Technology voor nog meer reparaties
Belron Technical heeft exclusief voor Carglass® de Advanced Repair Technology (ART) ontwikkeld, waarmee in combinatie met HPX4-hars een sterschade op een dunnere autoruit nog vaker gerepareerd kan worden. Het geheim zit in de automatisering van het hele proces. Het repareren van een ster gebeurt in zeven cycli. Voorheen moest de monteur de reparatieklok met daarin de harsinjectie tussendoor opnieuw afstellen. Nu gebeurt dit volledig automatisch, waardoor er minder spanning op de ruit komt te staan. Het vakmanschap van de monteurs blijft echter wel noodzakelijk om de ster goed te openen aan het begin (voorbereiding) en de gerepareerde ster netjes af te werken (nabehandeling). De eerste resultaten van ART zijn positief: de afgelopen maanden laten al een significante daling zien in het aantal doorscheuringen tijdens reparatie.
Samen een preventiecampagne opzetten?
Doorrijden met sterschade in de ruit is niet verstandig. Een ster kan, afhankelijk van de locatie, het zicht van de automobilist belemmeren. Ook kan een ster doorscheuren, waarna de hele voorruit vervangen moet worden. Dit is niet alleen tijdrovender dan een sterreparatie, een vervanging is ook veel kostbaarder, zeker als het een geavanceerde ruit betreft.
Carglass® ondersteunt haar business partners graag bij het voorkomen van veiligheidsrisico’s voor automobilisten en het beperken van schadelast. Door middel van data-analyse van de portefeuille kan Carglass® haar business partners inzicht geven in de merk/model combinaties met de meest kwetsbare en tegelijk geavanceerde autoruiten. Op basis hiervan kunt u bijvoorbeeld preventieve repair-campagnes uitbrengen, specifiek gericht op auto’s met het grootste risico op doorscheuren bij sterschade. Uw accountmanager kan u hier meer over vertellen.