Afspraak maken

Feiten en cijfers autoruiten

Dunner, lichter, sterker

Autoruiten zijn door de jaren heen alleen maar dunner geworden zonder aan stevigheid te verliezen. Wel zijn dunnere voorruiten kwetsbaarder voor ruitschade. Steenslag bijvoorbeeld heeft meer impact bij een dunnere voorruit. We zetten hieronder een aantal feiten en cijfers op een rijtje.

3,91 mm dikte is minder CO2-uitstoot

3,91 millimeter is de dikte van de voorruit van de Peugeot 308 T9. Daarmee heeft  het een van de dunste voorruiten van alle voertuigen. In 1985 was een gemiddelde voorruit nog 5,12 millimeter dik. Tussen 2010 en 2014 is het glas in auto's maar liefst 10% dunner geworden. Dunnere autoruiten zorgen voor een lager brandstofverbruik en daardoor ook voor minder CO2-uitstoot.

100 kilo lichter bespaart benzine

Een benzineauto die 100 kilogram lichter is (bijvoorbeeld door het gebruik van dunner glas) bespaart zo'n 0,35 liter benzine per 100 kilometer. Bij dieselauto's is de besparing wat kleiner. Daar zorgt een gewichtbesparing van 100 kilo ervoor dat je 0,28 liter brandstof bespaart per 100 kilometer.

3 tot 5x keer sterker dan standaard glas

Dat zij- en achterruiten steeds dunner worden wil niet zeggen dat ze ook breekbaarder zijn. Doordat het glas van autoruiten tegenwoordig extra gehard wordt (wat gebruikelijk is bij alle modellen die nu van de lopende band rollen) is het zelfs 3 tot 5 keer sterker dan standaard glas. Mocht het toch breken, dan barst het in talloze kleine, niet-scherpe stukjes uiteen.

Head-up display

De head-up display (HUD) is vooral in Noord-Amerika populair: zo'n 3% van de auto's heeft daar momenteel een projectiescherm in zijn voorruit. Verwacht wordt dat dit in 2023 bijna 4x zo veel is.

15% toename glas autoruit

In 14 jaar tijd is de hoeveelheid glas in auto's met 15% toegenomen. Bijna 3,2% van het rijklaar gewicht van een auto bestaat nu uit glas.

50/50

Grofweg 50% van alle auto's die momenteel rondrijden heeft autoruiten met een dikte van 5 millimeter. De andere helft van de voertuigen heeft  glas dat niet dikker is dan 4,5 millimeter.

Buitengeluid minder met akoestische autoruiten

Akoestische autoruiten zorgen ervoor dat er minder buitengeluid de auto binnendringt. Vooral in West-Europa zijn zulke autoruiten populair. Tussen 2010 en 2014 verdubbelde het aantal auto's met akoestische schermen in West-Europa. 

99% UV-straling

Gelaagd glas houdt 99% van alle schadelijke UV-straling uit de auto. 

Zonwerende autoruiten naar 18%

In 2023 zal 18% van de West-Europese auto's zonwerende beglazing hebben. Op dit moment is dat nog 8%, volgens onderzoek van LMC Automotive en autoverzekeraar Just-Auto. Ook in de centraal gelegen Europese landen is nu nog maar 8% voorzien van dergelijke zonwering.

Maak nu snel online een afspraak

Onze klanten beoordelen onze service met

9.1 / 10

Gebaseerd op 5639
beoordelingen


Lees alle beoordelingen


Online afspraak

U kunt hier snel en eenvoudig online een afspraak maken

Maak afspraak


Zoek vestiging

Wij helpen u graag op een van onze vestigingen. Er is er altijd een bij u in de buurt. 

Zoek vestiging