Afspraak maken

ADAS: Advanced Driver Assistance Systems

De autoruit en de technologie in voertuigen is continu in ontwikkeling. Een belangrijke innovatie zijn de zogenaamde rijhulpsystemen oftewel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Door middel van camera’s achter de voorruit kunnen deze ADAS-systemen de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden. Ze helpen bij het onvrijwillig verlaten van een rijbaan, het maken van een noodstop, verbeteren het zicht bij nacht, bieden een 360 graden beeld en helpen bij inparkeren. Het zijn de voorbodes van het autonome autorijden (zelfrijdende auto's).

Vonden we deze systemen zo’n tien jaar geleden alleen nog maar in auto’s in het duurste segment, tegenwoordig zijn de meest gangbare middenklasse auto’s al uit te rusten met een of meer van deze systemen. En vanaf 1 januari 2017 is het hoogste Euro NCAP veiligheidsniveau (5 sterren) alleen nog maar mogelijk door toepassing van een of meer van deze systemen. Sindsdien zijn er alleen maar meer ADAS camera’s in auto’s bijgekomen.  

Kalibratie camera bij voorruit vervanging noodzakelijk

Om een goede werking van de camera te kunnen garanderen moet deze af en toe softwarematig worden “uitgelijnd” ofwel gekalibreerd. Een kalibratie van een ADAS camera wordt dan door de autofabrikant voorgeschreven, bijvoorbeeld bij een voorruitvervanging of het wisselen van banden met een andere diameter. Dit heeft ermee te maken dat de precieze stand van de camera ten opzichte van de omgeving kan variëren naar gelang de positie van de ruit of de hoogte van het voertuig. Een afwijking in de positie van de camera van enkele millimeters kan bij een zicht naar voren over tientallen meters al snel grote afwijkingen veroorzaken. Om deze afwijking op te heffen is kalibreren noodzakelijk.

Kalibratieservice Carglass® door heel Nederland

In maart 2015 startte Carglass, als eerste onafhankelijke autoruitschadespecialist van Nederland, met de kalibratie van ADAS. Overigens tot grote vreugde van onze klanten, mede vanwege onze landelijke dekking. Waar je ook woont; Carglass helpt je weer veilig op weg. We plaatsen een nieuwe ruit, kalibreren de ADAS-systemen en leveren de auto weer netjes af.

Kosten reguliere en CSC kalibratie

We onderscheiden hierin twee soorten kalibratie, afhankelijk van het type ADAS, die elk verschillende werkzaamheden vereisen en verschillende tarieven hebben. De reguliere kalibratie, waarbij de camera wordt gekalibreerd met behulp van een handheld toestel en er een proefrit gemaakt moet worden. Daarnaast hanteren we de CSC kalibratie, waarbij de camera wordt gekalibreerd met behulp van een handheld toestel, een laser en een simulatiewand.

Uw verzekering- of leasemaatschappij vergoedt ruitschade.
Reguliere kalibratie In de meeste gevallen geen kalibratiekosten voor u (afhankelijk van uw polis- of leasevoorwaarden).
CSC kalibratie In de meeste gevallen geen kalibratiekosten voor u (afhankelijk van uw polis- of leasevoorwaarden).
Uw verzekering- of leasemaatschappij vergoedt geen ruitschade.
Reguliere kalibratie De kosten voor reguliere kalibratie na voorruitvervanging zijn €156,50.
CSC kalibratie De kosten voor CSC kalibratie na voorruitvervanging zijn €180,50.
Stereo kalibratie De kosten voor Stereo kalibratie na voorruitvervanging zijn €228,50.

Bekijk onderstaande reclamevideo met daarin uitleg over hoe kalibratie bij Carglass® werkt:


Laat camera kalibratie voor uw eigen veiligheid alleen door experts uitvoeren

Carglass® kan inmiddels meer dan 95% van alle bij ons aangeboden auto’s, voorzien van een ADAS-camera, succesvol kalibreren. Echt veel meer dan dat wordt het ook niet. Bij de introductie van een nieuw model auto duurt het namelijk enkele maanden voordat de juiste software wordt vrijgegeven aan derden voor camera kalibratie. In de tussentijd worden deze auto’s wel met ruitschade bij ons aangeboden. In die gevallen schakelen we de hulp in van de merkdealer.

De voorruit wordt door ons vervangen en de camera laten wij door de merkdealer kalibreren tot het moment dat we deze zelf met onze apparatuur kunnen kalibreren.

Soms is de kalibratie door de dealer echter niet mogelijk of niet succesvol. Op zich geen probleem; in overleg kan altijd een passende oplossing worden gevonden.

Laat u niet in de maling nemen

Een echt probleem wordt het pas als men dit niet toegeeft, maar tracht te verhullen. Daar zit dan precies onze opwinding. Gelukkig zijn onze monteurs hierop alert en nemen hier geen genoegen mee. Hieronder een drietal voorbeelden.

“De betreffende auto hoeft niet te worden gekalibreerd.”

Dit is vrijwel altijd onjuist. Als bij de schademelding aan de hand van de ruitcode is vastgesteld dat er een camera achter de ruit zit, dan weten onze monteurs precies welk type kalibratie er conform de voorschriften van de autofabrikant vereist is.

“De kalibratie kon niet succesvol worden uitgevoerd, omdat er storingen zijn veroorzaakt bij de voorruitvervanging.”

Onze monteurs kunnen deze verkapte beschuldiging eenvoudig weerleggen doordat we voorafgaand aan de ruitvervanging altijd de reeds aanwezige storingen uitlezen en vastleggen en dit ook na de ruitvervanging doen.

“De kalibratie is succesvol uitgevoerd, maar een uitdraai konden we niet maken.”

Ook hier nemen onze monteurs geen genoegen mee, want om de veiligheid van de automobilist te kunnen garanderen is een kalibratiebewijs voor ons cruciaal.

Wilt u meer lezen over hoe kalibratie in zijn werk gaat? Lees het interview van Metro met onze service monteur Mark Arends. 

Lees interview met Mark over kalibratie voorruit

Tips voor automobilisten met ADAS - waar op letten?

Bij Carglass® zijn we continue bezig om de risico’s voor automobilisten zo klein mogelijk te houden. Dat doen we door continue te investeren in mensen, hulpmiddelen en technologie. Maar ook automobilisten kunnen het risico voor zichzelf beperken met de onderstaande tips:

  • Kies bewust voor een deskundige autoruitschadehersteller, zeker als je auto beschikt over een camera achter de voorruit. Jij kunt in veel gevallen zelf bepalen wie jouw ruitschade gaat herstellen, ook als je verzekerd bent. Laat je niet te makkelijk sturen naar een hersteller die niet je voorkeur heeft. En wees je bewust dat verzekeraars jouw keuze proberen te beïnvloeden door schadesturing toe te passen.
  • Als er een camera achter je voorruit gemonteerd is, controleer dan vooraf of de hersteller in staat is tot het uitvoeren van een kalibratie. Indien deze verklaart dat dit niet nodig is, wees dan op je hoede en vraag desnoods of ze dit schriftelijk willen verklaren. Vertrouw je het niet, kies dan een andere hersteller.
  • Vraag voor aanvang van de werkzaamheden of de auto kan worden uitgelezen op reeds aanwezige storingen en vraag inzage in het resultaat. Vraag ook na afronding van de werkzaamheden inzage in een storingsuitdraai. Ruitvervanging mag geen extra storingen tot gevolg hebben.
  • Vraag de monteur of je mee mag kijken bij het uitvoeren van de werkzaamheden, inclusief de kalibratie. Stel alle vragen die je hebt. Een echte vakman zal je belangstelling namelijk waarderen. Als dit niet mogelijk is, wees dan extra alert.
  • Vraag altijd om het bewijs van een succesvolle kalibratie. Mochten er later problemen ontstaan, dan heb je een schriftelijk bewijs. Als je auto na vertrek toch opeens een storing aangeeft laat dit dan meteen controleren bij de hersteller en blijf er niet mee doorrijden.

Hopelijk bent u nu beter op de hoogte van de opkomst van ADAS, het belang van camera kalibratie en de tips om zelf het risico te beperken.

Maak een afspraak

Onze klanten beoordelen onze service met

9.1 / 10

Gebaseerd op 5639
beoordelingen


Lees alle beoordelingen


Online afspraak

U kunt hier snel en eenvoudig online een afspraak maken

Maak afspraak


Zoek vestiging

Wij helpen u graag op een van onze vestigingen. Er is er altijd een bij u in de buurt. 

Zoek vestiging